© Afifa Rehmani

Een van mijn ambities is om op een dag naar Pakistan te verhuizen om daar als celebrity manager voor beroemdheden te gaan werken. Dat is een mix tussen een manager en een persoonlijk assistent. Hoe zou het zijn om als celebrity manager te werken? En hoe ziet zo'n leven er dan precies uit? Ik had onlangs de gelegenheid om een ​​van de meest bekende celebrity managers in Pakistan te interviewen. Afifa Rehmani gaf me een overzicht van haar studies, haar leven als manager, een dag in haar leven en enkele gouden tips in de public relationswereld.

Voor we van start gaan met het interview, wil ik je vragen hoe het met je gaat.

“Het gaat goed met me, dank je. Het is de afgelopen weken erg ontspannend en minder hectisch geweest. Ik heb de kans gekregen om wat tijd voor mezelf te nemen.“

Je hebt een heel specifiek beroep. Wat heb je gestudeerd?

“Ik heb mijn studie afgerond aan de American University van Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. Ik heb een bachelordiploma in massacommunicatie en public relations. Het was best interessant. Naast PR had ik de mogelijkheid om een ​​cursus Journalistiek of Reclame te doen, maar uiteindelijk koos ik voor PR. Ik had al een basiskennis van journalistiek en reclame, dus voor PR kiezen gaf een goede balans. Daarna heb  ik stage gelopen bij het Amerikaanse reclamebureau JWT, waar ik erg van heb genoten.“

© Afifa Rehmani

Waarom ben je teruggekeerd naar Pakistan?

“Ik kwam terug naar Pakistan voor mijn gezin. Ik bouwde een carrière op in Pakistan en begon een baan in brand activation. Daarna ben ik overgestapt naar PR en nu ben ik celebrity manager. Zie je, er was eigenlijk altijd een connectie met showbizz en beroemdheden. Eerlijk gezegd hebben we in Pakistan niet veel bekwame of getalenteerde celebrity managers. Er is een gebrek aan mensen die beroemdheden begeleiden in Pakistan. Je hoort altijd Pakistaanse beroemdheden klagen en zoeken naar betere managers. Ik zou zeggen dat er zeker een gat in de markt is. “

Je hoort altijd Pakistaanse beroemdheden klagen en zoeken naar betere managers. Ik zou zeggen dat er zeker een gat in de markt was.

Wat deed je bij je vorige jobs in brand activation en PR?

“In de brand activation was ik strategisch planner en creatief directeur voor verschillende Pakistaanse merken. We deden de marketing van merken in winkelcentra en winkels. Ik heb ook in Dubai gewerkt. Mijn baan als PR-manager had toen al te maken met beroemdheden. Ik heb gewerkt voor een Fashion & Lifestyle bureau.  PR is in Pakistan niet populair, maar we hebben ondertussen stappen gezet. De meeste bedrijven hier doen interne communicatie of bedrijfscommunicatie. Modemerken en ontwerpers benaderen wel PR-bureaus, dus voor die profielen komen zulke bureaus goed van pas. “

Heb je moeite gehad om van start te gaan in je huidige baan als celebrity manager?

“Nee, helemaal niet. Het ging eigenlijk allemaal vrij vlot. In Pakistan zie je geen enorme reikwijdte van PR. Er zijn hier ook niet veel goede PR-bedrijven. Als je hier PR-manager wil worden, moet je vooral weten wat je doet en hoe je met situaties om moet gaan. Maar overleven, dat is een ander verhaal (lacht)“.

© Afifa Rehmani

Hoe zag je schema eruit vóór de covid-19-crisis?

“Hectisch. De beroemdheid die ik begeleid, was bezig met een film. Ik moest de opnames bijwonen en ervoor zorgen dat alles in orde was. Ik was daar soms een hele nacht. De opnames begonnen ‘s morgens vroeg en eindigden de volgende ochtend. Tijdens de pandemie zelf mocht ik niet altijd al die opnames bijwonen. “

“Nu is er een limiet op het aantal mensen dat op de set aanwezig mag zijn. Je moet kijken of je verplicht bent of niet, en je mag alleen aanwezig zijn als het noodzakelijk is. Normaal gesproken is het hele team van managers aanwezig. Wanneer je beroemdheid aan een personage werkt, zal hij of zij dat intensief doen en je laten weten wanneer je afspraak in hun schema past. De corona-uitbraak heeft een aantal voordelen opgeleverd. Mijn leven is nu behoorlijk ontspannend.“

Wat zijn je belangrijkste taken als celebmanager?

“Mijn werkdag bestaat uit het verzorgen van de personal branding van de beroemdheid die ik begeleid. Het is geen gemakkelijke taak. Je moet in verbinding staan met alle mogelijke contacten van je beroemdheid en daarnaast ook hun hele programma uit je hoofd kennen. Jij bent de belangrijkste persoon die ervoor moet zorgen dat de beroemdheid er goed uitziet of niet, goed eet en genoeg water drinkt. Je moet er zelfs voor zorgen dat hun make-up en garderobe goed geregeld is. Je wordt soms ook om ​​inbreng gevraagd over de scènes die ze hebben opgenomen. Je moet al hun gewoontes kennen en ervoor zorgen dat ze zich goed voelen en blij zijn. Wij zijn ook degenen die hun agenda beheren.“

Als je beroemdheid getrouwd is, moet je ervoor zorgen dat je het nummer hebt van de echtgenoot, chauffeur, kok en eigenlijk iedereen waarop je kan vertrouwen. Een celebrity manager zijn is geen nine to five job.

Ben jij ook verantwoordelijk voor hun profilering op social media?

“Als ze willen dan kan dat. Maar vaak ook niet. De meeste beroemdheden huren een aparte social media manager in die aan hun sociale media werkt, maar als manager geef je zeker ook daarover je input.”

Ik kan me voorstellen dat dergelijke taken wel wat stress met zich kan meebrengen. Hoe ga je daarmee om?

“Dat gaat allemaal vrij soepel. Ik kan goed met stress omgaan. Het hangt eigenlijk allemaal af van de beroemdheid die je begeleidt en de relatie die je met hem of haar hebt. Het hangt ook af van hoe ze je behandelen. Sommigen zijn erg kalm en andere kunnen ophef maken over de kleinste dingen. Het is gemakkelijker om te werken met mensen die van nature gemakkelijk in de omgang zijn. Ik werk niet meer voor een bureau of bedrijf. Ik ben een naam op mezelf. Als je je eigen baas bent, zoek je je eigen methode om mee te werken.

Met mannelijke sterren werken is voor mij gemakkelijker dan met vrouwelijke. Dat heb ik geleerd uit persoonlijke ervaring.  Je moet ook altijd 24 op 7 met hen verbonden zijn en alles van hen weten. Als ze bezig zijn met een opname en je bent niet fysiek aanwezig, dan moet je telefoon altijd aan staan. Je moet altijd voor ze bereikbaar zijn.

Als je beroemdheid getrouwd is, moet je ervoor zorgen dat je het nummer hebt van de echtgenoot, chauffeur, kok en eigenlijk iedereen waarop je kan vertrouwen. Een celebrity manager zijn is geen nine to five job. Het is een job van 24 uur per dag. Dat geldt trouwens ook voor de PR-wereld.“

Als je een celebrity manager wil worden, zou ik adviseren om heel veel geduld te kweken.

Wat zie je als een uitdaging in je werk?

“Als ik voor een beroemdheid werk waar ik niet mee opschiet. Op die manier blijf je bij iemand die je niet echt leuk vindt. Ik heb een paar beroemdheden geweigerd om die reden. Ik excuseer mezelf en vertel ze dat ik als manager niet geïnteresseerd ben. Als je niet met elkaar overweg kunt, kan je geen verbinding maken en dan kan je niet samenwerken. Geld is heel aantrekkelijk, maar het heeft geen zin om samen te werken met een persoon die je niet mag. “

Dat lijkt zo nuchter, streng en egocentrisch.

(lacht) “Als je al een aantal jaar in deze sector werkt, leer je de verschillende kleuren en schakeringen van mensen kennen. In het begin voel je de verleiding om elke kans te grijpen die je tegenkomt. Als je groeit en volwassen wordt, begin je ook volwassen beslissingen te nemen. Als je uit eigen overtuiging iets gaat doen, voel je je meer op je gemak. Je hebt het gevoel uniek te zijn en iets anders te doen. Ik ben iemand die het eerlijk wil spelen. Zelfs als iemand niet eerlijk tegen mij is. Je moet zelf altijd eerlijk zijn. Daarom is het soms beter om een beroemdheid te weigeren en te vertellen dat je niet geïnteresseerd bent in plaats van half werk te leveren. “

Kun je enkele gouden tips geven voor jonge professionals celebrity management willen worden?

"Als je een celebrity manager wil worden, zou ik adviseren om heel veel geduld te kweken. Je kan ook best inzicht hebben in conflictbeheersing en communicatie. Communicatie is eigenlijk de sleutel tot alles. Zorg ervoor dat je zelfvertrouwen hebt en wees in staat om je eigen mening te geven. Weet wanneer je moet spreken en wanneer niet. En ten slotte moet je ook kunnen inschatten wanneer je oordeel belangrijk is.”

vorige volgende