© Noémie Boone

In het middelbaar kreeg de Nederlands-Belgische Kiki Vogels (26) uit te Antwerpen te horen dat ze met haar modeopleiding niet ver zou komen. Maar dat vooroordeel sloeg ze met een stevige portie ambitie in de wind. Op jonge leeftijd is Kiki al werkzaam als freelance stylist en is ze het gezicht van de succesvolle blog A Way Of Dreaming. Zelfs met meerdere publicaties in de Italiaanse Vogue en maar liefst 7.000 volgers on the gram blijft de Noord-Brabantse lekker nuchter. Haar nieuwste project? Een e-book vol stylingtips en trends voor komend najaar.

Al van kleins af aan heeft Kiki interesse in mode. Dat heeft ze niet van een vreemden. “Mijn moeder is altijd bezig geweest met mode”, zegt ze. “Een vriendin van haar had een kinderkledingwinkel in Eindhoven. Ze verkocht er merken als Burberry. Als kleintje liep ik al rond in die kleren. Toen was ik verkocht. Het kon haast niet anders dan dat ik die passie voor mode zou overnemen.”

Op haar tiende verhuisde Kiki met haar familie van Nederland naar de Belgische Kempen. Toen ze daar twee jaar later naar de middelbare school ging, koos ze voor een modeopleiding. “Ik heb me zes jaar lang verdiept in alles wat met mode te maken heeft: mode tekenen, modecreatie, patronen tekenen, stoffenkennis, retoucheren, … Vroeger werd gezegd dat als je BSO (Beroeps Secundair Onderwijs, red.) gedaan had, je niet ver zou komen. Dan ben je bij wijze van spreken alleen maar goed genoeg om in een winkel te werken. Daarom heb ik nog een diploma bedrijfsbeheer behaald. Mocht ik ooit een eigen winkel willen beginnen, dan kan dat.”

© Irmy Coeckelberghs

In het middelbaar startte Kiki ook met haar modeblog ‘A Way of Dreaming’. Ze begon kleinschalig, maar besefte al snel dat ze meer wilde. “Ik vind het heel leuk om met bestaande kleding te werken, en daar creatief mee bezig te zijn. En dus begon informatie op te zoeken over styling. Mensen zeggen vaak dat styling iets is dat in de vingers hebt of niet. Dat vind ik onzin. Als je aanleg hebt voor styling, moet je ook nog het geluk hebben dat het allemaal meezit. Je moet genoeg geld hebben, want we kunnen zeggen wat we willen, geld speelt wel degelijk een grote rol. Of je moet de juiste connecties hebben. Bij mij kwam het allemaal niet zo gemakkelijk aanwaaien.”

Uiteindelijk kwam Kiki terecht bij een opleiding op een kleine stylingschool in Breda. “Daar heb ik in één jaar tijd zo veel geleerd. Van hoe je jezelf als styliste moet positioneren in een fotoshoot tot hoe je moet leren inspelen op onvoorziene omstandigheden in het stylingvak. Ik heb door die opleiding de kans gekregen om voor een aantal opdrachten mee te werken met een Amerikaanse stylist. Een aantal Belgische fotografen had dat opgemerkt en heeft mij toen gevraagd of ik portfoliowerk wilde doen. Zo is de bal aan het rollen gegaan.”

"Antwerpen is misschien niet zo heel groot, maar er gebeurt wel ontzettend veel op modevlak. In Brussel ook, maar ik heb niet de juiste vibe of stijl om in Brussel aan de bak te komen."

Een jaar geleden verhuisde de Brabantse styliste naar het modewalhalla Antwerpen. Maar dat betekent niet dat ze zich als styliste alleen toespitst op de Belgische markt. “Ik sta ook open voor Nederlandse of internationale samenwerkingen. De reden waarom ik in Antwerpen ben gaan wonen, is omdat ik hier tijdens mode-evenementen een netwerk heb kunnen opbouwen, waar veel opdrachten uit voortgekomen zijn. Antwerpen is misschien niet zo heel groot, maar er gebeurt wel ontzettend veel op modevlak. In Brussel ook, maar ik heb niet de juiste vibe of stijl om in Brussel aan de bak te komen. De Brusselse stijl is meer edgy, streetstyle, cool. Ik ben zelf wat commerciëler ingesteld.”

Dat Kiki niet alleen een plaatsje in de Belgische modewereld heeft veroverd, bewijzen verschillende van haar opdrachten. “Ik werk samen met veel nationale en internationale merken, waaronder Essentiel, Rombaut en AVAVAV Firenze. Mijn werk is daarnaast drie keer gepubliceerd geweest in de Italiaanse Vogue. Dat is echt wel een hoogtepunt.”

"Ik heb altijd een persoonlijk gesprek voorafgaand aan de opdracht. Tijdens dat gesprek vertel ik wat over mezelf en mijn aanpak als styliste. Ik wil mensen op hun gemak stellen door ze inzicht te geven in mijn ideeën."

Wat Kiki definieert als styliste is haar persoonlijke aanpak. “Het maakt niet uit of ik meewerk aan een commercial shoot of een personal styling, ik vind het belangrijk dat ik de mensen in mijn team of de persoon die ik aankleed een bepaald vertrouwen geef. In het stylingvak gaat het namelijk niet om één creatief iemand die het totaalbeeld neerzet, maar om een samenwerking tussen twee of meerdere partijen. Ik heb daarom altijd een persoonlijk gesprek voorafgaand aan de opdracht. Tijdens dat gesprek vertel ik wat over mezelf en mijn aanpak als styliste. Ik wil mensen op hun gemak stellen door ze inzicht te geven in mijn ideeën. Op die manier hoop ik hen enthousiast te maken voor wat komen gaat.”

Dat enthousiasme is waar Kiki het voor doet. “Ik vind het altijd spannend om te weten of iemand anders mijn werk goed vindt en of ik heb kunnen voldoen aan de verwachtingen. Het is daarom extra motiverend om na een persoonlijke styling een glimlachende klant te zien, om tijdens campagnes van andere teamleden te horen dat ze mijn werk gaaf vinden. Dan denk ik bij mezelf: ‘Yes, dikke duim, Kiki!’”

Op dit moment legt Kiki de laatste hand aan haar nieuwste project: een e-book dat op 11 juli gepubliceerd zal worden. “Ik vind e-books zulke praktische dingen! Als ik inspiratie nodig heb, scrol ik even en heb ik instant nieuwe ideeën. Het is de bedoeling dat vrouwen mijn boekje kunnen gebruiken als handleiding tijdens het shoppen, dat ze de tips die erin staan meteen kunnen toepassen. Daarnaast schrijf ik ook heel graag. In het middelbaar zeiden leerkrachten al dat ik goed kon schrijven en dat ik daar iets mee zou moeten doen. Daarnaast hou ik ervan om mensen te inspireren. Er zijn zo veel kennissen, vrienden of mensen op sociale media die stylingtips aan mij vragen. Je kunt dus wel zeggen dat de puzzelstukjes voor mij in elkaar vielen.” 

© Irmy Coeckelberghs

Kiki is naar eigen zeggen een open boek en deinst er dan ook niet voor terug om alvast een tipje van de sluier op te lichten en met ons te delen welke topics ze in haar e-book behandelt: “Het is de bedoeling dat het een praktisch boekje wordt, vol inspiratie en stylingtips voor aankomende herfst en winter. Ik leg onder andere de kenmerken van de verschillende figuurtypes uit, op een positieve manier, en maak daarbij vergelijkingen met de figuurtypes van celebrity’s. Er komt absoluut geen bodyshaming aan te pas. Het maakt niet of je een recht figuur of een peerfiguur hebt: het e-book is voor iedereen toegankelijk. Daarnaast vertel ik welke essentials je dit najaar in de kast moet hebben hangen en bespreek ik de trends voor komend seizoen. Ik pik er slechts een paar uit, want het moet wel compact en luchtig blijven. Het is uiteraard helemaal aan jou wat je met alle info doet. Vind je het fijn om een nieuwe trend uit te proberen? Super, lekker doen! Is het toch niet zo jouw ding? Dan skip je hem.”     

Eén ding is zeker: Crocs kom je alleszins niet tegen in Kiki’s e-book. “O, daar krijg ik kippenvel van! Ik geloof best dat het goed is voor mensen in de zorg en de horeca, maar trek die dingen wel gewoon uit als je het ziekenhuis of de keuken uitloopt. Op sociale media zie je nu varianten met een hak eronder. Stop daarmee! Niet creatief worden hiermee!” Wat je volgens Kiki dan wel weer in je kast moet hebben hangen is een witte blouse. “Dat is écht een key piece. Je kan daar zo veel kanten mee op. Welke stijl je ook hebt, een witte blouse kan altijd.”

Vanaf 11 juli kun je Kiki’s e-book online kopen (€10,95).

vorige volgende