Op 3 mei organiseert Xios Hogeschool Limburg in samenwerking met Unizo de jobbeurs JobXplore op de campus Hasselt. Laatstejaars kunnen er op zoek naar een job, maar ook werkzoekenden van VDAB zijn welkom.
De namiddag bestaat uit twee delen. Tussen 16.00 uur en 18.00 uur kunnen laatstejaarsstudenten verschillende sessies en workshops volgen met praktische informatie. "Solliciteren komt uitgebreid aan bod", zegt studentenbegeleidster Tilly Volckaerts van Xios. "De studenten leren er hoe ze een goed cv opstellen, maar ook hoe kmo's werken. Alle sessies zijn gericht op onze studenten. Soms zijn de workshops heel specifiek. Zo krijgen toekomstige journalisten uitleg over het freelancestatuut."
USB-stick met cv's
Na de workshops begint de echte jobbeurs, tussen 18.00 uur en 20.00 uur. Dit deel is ook toegankelijk voor tweedejaars en werkzoekenden van VDAB. Tijdens de beurs kunnen ze contact leggen met bedrijven uit de vijf sectoren van het departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde: toerisme, journalistiek, office management, communicatie en bedrijfsmanagement. Ook de alumni van de school zijn uitgenodigd om over hun werkervaring te vertellen.
"De studenten krijgen op de beurs een USB-stick met daarop alle vacatures die beschikbaar zijn op de beurs. De bedrijven van hun kant krijgen een stick met de cv's van de bezoekers van de beurs. Dit is niet alleen milieuvriendelijker, maar ook directer", zegt Volckaerts.
Krachten bundelen
Xios organiseert de beurs samen met Unizo. "Zij verzamelen ook vacatures en plaatsen die op de stick", zegt Volckaerts. "Unizo heeft veel leden in Limburg. We werkten al verschillende keren samen, zoals voor Dag van de Diversiteit. Ze waren meteen enthousiast over onze jobbeurs. Door onze krachten te bundelen, bereiken we een groter publiek, zowel bij bedrijven als studenten."
Holistische visie
JobXplore is geen traditionele jobbeurs. "We willen het hele plaatje bekijken, met een holistische visie", zegt Volkaerts. "Bij werken komt meer kijken dan alleen maar arbeid. Het algemeen welbevinden is ook belangrijk. Vandaar dat bijvoorbeeld sportcentrum Fitclass ook op de beurs staat. Bovendien creëren we een soort stylinghoek waar bezoekers zich een professionele look kunnen laten aanmeten. Een eerste indruk blijft immers belangrijk."
© 2012 - StampMedia - Paul Eyben
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 26/04/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 26/04/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 26/04/2012