(CJP) Ook dit jaar verzamelen heel wat auteurs zich in Antwerpen Expo om hun fans te plezieren met handtekeningen en foto’s. Veel van deze schrijvers, zitten al jaren in het vak. Maar op de Boekenbeurs wordt ook ruimte gemaakt voor een nieuwe generatie kunstenaars. Wat kost het deze Jonge Helden om op te vallen tussen al die anciens?
Een handjevol
Zaal 4 van Antwerpen Expo is een drukke zaal waar een groot deel van de recentste en populairste literatuur van het moment verkocht wordt. In deze zaal bevindt zich ook de Jonge Helden-stand, voorzien van een podium waarop de Jonge Helden hun werk kunnen voordragen. Een prachtig initiatief. Jammer genoeg lijkt het de bezoekers niet aan te trekken.
Op zondag 4 november leest Nederlands podiumdichter Bernard Wesseling gepassioneerd een aantal gedichten voor uit zijn bundel Focus, maar slechts een handjevol mensen neemt de tijd om hier even van te genieten. Zonde, want net als heel wat andere jonge kunstenaars is hij de moeite van het ontdekken waard.
Kunstenaars aan het woord
Op de Boekenbeurs, maar ook in de media en daarbuiten, wordt vaak gefluisterd dat jonge kunstenaars het moeilijk hebben hun werk te verspreiden. Illustratoren Dieter Dresselaers en Frodo De Decker beamen dat. Dresselaers, illustrator van het recentelijk verschenen boek Aanvallen! van Roland Bergeys, vertelt ons dat debutanten het vooral op financieel vlak moeilijk hebben.
Uitgevers willen jong talent wel steunen, maar hebben daar, mede omwille van de economische crisis, niet altijd de middelen voor. Bovendien worden er slechts duizend exemplaren gedrukt van zo'n debuut, waardoor het voor jonge auteurs moeilijk is overeind te blijven in het steeds veranderende literaire landschap.
De media zijn erg belangrijk voor debuterende schrijvers; radio en tv hebben een enorme invloed op de boekenverkoop. Veel kunstenaars sturen hun werk eerst naar een aantal kranten en hopen zo in de culturele wereld gelanceerd te worden.
Ook recensies in belangrijke tijdschriften kunnen voor een goede start zorgen. Toch mag de invloed van de media niet overschat worden. Volgens De Decker duurt het een tijdje voor het grote publiek de mening van de media oppikt en er verder op ingaat. Jongeren hebben het moeilijk om door te breken, maar voor De Decker, die in maart van dit jaar debuteerde met zijn strip Otto 1: blijven roeien!, is de Boekenbeurs wel een prachtige kans om zijn werk aan een groter publiek te kunnen voorstellen.
Onbekend is onbemind
Van Gert De Bie, zaakvoerder van boekhandel Het Voorwoord, krijgen we hetzelfde verhaal te horen. Jongeren zullen het altijd moeilijk hebben; hoewel uitgevers in theorie bereid zijn debutanten op te nemen, komt het er in de praktijk niet van. Een debutant is, zeker in economisch moeilijke tijden als deze, immers een risico. De publicatie van het werk van een debutant berust immers grotendeels op geloof in die debutant; daarom is het belangrijk dat jongeren een podium hebben waarop ze met hun werk naar buiten kunnen treden.
De jonge kunstenaars moeten het publiek overtuigen, de aandacht van het publiek te pakken krijgen. En dat is moeilijk, want voor het publiek geldt vaak nog "onbekend is onbemind." Maar volgens De Bie zijn de auteurs zich bewust van hun moeilijke situatie en stellen ze zich realistisch op. Dat neemt echter de frustratie die veel jonge kunstenaars voelen niet weg.
© 2012 - CJP - Judith Witters