De kerk kampt met een slecht imago na de mediaheisa over de recente pedofilieschandalen. Christelijke prominenten krijgen steeds meer kritiek en veel gelovigen laten zich ontdopen. Toch is de kerk nog springlevend, volgens drie gelovige jongeren.
"Ik ben zo zeker van mijn geloof, dat het voor mij voor zich spreekt", zegt de 23-jarige Berend Wouters. Godsdienstleraar Jelle Thijs (24) ziet zijn geloof als een deel van zijn wezen, zijn filosofie. Debby Brulmans (19) is lid van de Plussers, een katholieke jongerenbeweging. "Mijn ouders zijn wel gelovig, maar gaan niet elke week naar de mis. Dankzij de Plussers ga ik wel regelmatig."
Grapjes
De drie jongeren relativeren de negatieve reacties op hun geloof. "Mensen vellen gemakkelijk oordelen over wat ze niet kennen", vindt Wouters. "Naast godsdienst- geef ik ook geschiedenisles. Dat laatste vindt iedereen normaal. Als ik nieuwe mensen leer kennen, gaat het gesprek meestal eerst over die godsdienst. Vaak maken ze dan grapjes, maar dat moet kunnen", zegt Thijs.
God of het lot?
"Mensen die ons kennen, praten niet de hele tijd over ons geloof", zegt Wouters. "Die bekijken het totaalpakket", vult Thijs aan. "We zijn niet allemaal saaie mensen die wachten tot ze het klooster in kunnen. We zijn meer dan alleen gelovig. Soms voer ik wel eens een discussie over godsdienst. Ik noem God wat anderen als toeval of het lot beschouwen", aldus Thijs.
Niet dood
Door de recente pedofilieschandalen kreeg de kerk een negatief imago. "Ik vraag me af waarom de focus altijd op het christendom ligt ", zegt Brulmans. "Er zijn veel gevallen bekend van pedofiele sportcoaches en toch blijven de mensen sporten. Daar kunnen ze het onderscheid maken tussen de trainer en de sport. In het geloof kan dat blijkbaar niet. Dat is jammer. Veralgemenen is menselijk. De kerk is niet dood. Ik zie nog altijd evenveel mensen in de mis zitten. Zij kijken verder dan de schandalen", zegt Thijs.
God is a DJ
Onlangs kwamen vijfhonderd jonge gelovigen de straat op in Leuven op de tonen van God is a DJ van Faithless. "We maakten promotie voor de Wereldjongerendagen in Madrid. Voor ons was het een kans om meer mensen te leren kennen", aldus Brulmans.
"Op dat moment was de actie een goed signaal. Drie dagen na het omstreden interview met Roger Vangheluwe toonden we dat de kerk ook op een goede manier in de media kan komen. Misschien kunnen we het negatieve imago van de kerk omzetten in iets positiefs, zodat de kerk weer opbloeit", besluit Thijs.
© 2011 - StampMedia - Liesbeth Merckx
Dit artikel werd gepubliceerd door Supo.be op 23/05/2011