De 'Donderdagavonden van de musea' is een nieuw project dat volledig door jongeren wordt vormgegeven in het kader van 'Antwerpen Europese Jongerenhoofdstad 2011'. Tijdens een inspraakmoment dachten jongeren o.m. aan paintballen in het Middelheim Museum.

Vanaf volgend jaar zal de stad Antwerpen de 'Donderdagavonden van de musea' organiseren. De Antwerpse jongeren zullen zelf de touwtjes in handen nemen. Wat er concreet gaat gebeuren ligt nog open. Op het inspraakmoment kwamen al enkele ideeën naar boven.

Afstudeerproject

De Nederlandse studenten vrijetijdsmanagement Ruud Tjepkema (24) en Lian Boukema (22) maakten een presentatie over verschillende Antwerpse musea. Als stagiaires bij European Youth Capital werkten ze vorig jaar reeds mee aan 'Rotterdam Europese Jongerenhoofdstad 2009'.
Ruud: “We hebben Antwerpen als afstudeerplaats gekozen. De presentatie is ons afstudeerproject, we moesten jongeren een impressie geven van de musea. We probeerden alle musea te bezoeken maar omwille van het weer was dat onmogelijk.”

Post-it

Na de presentatie konden de jongeren zelf aan de slag. Op grote papieren konden ze hun post-its hangen met bedenkingen en ideeën voor de 'Donderdagavonden van de musea'. Projectmedewerker Barbara Matthys: “De jongeren moesten eerst zelf nadenken over de vragen en hun ideeën opschrijven. Daarna bespraken ze hun zotte ideeën met de anderen.” De beleidsmakers van de stad Antwerpen wilden zo de visie van jongeren op het project. Op 22 februari zal met de musea overleg gepleegd worden over de ideeën van de jongeren.

“De 'Donderdagavonden' worden volledig uitgewerkt en georganiseerd door de jongeren. Als ze nood hebben aan ondersteuning kunnen ze die krijgen. We willen hen zoveel mogelijk ruimte geven om hun eigen ding te doen. Bovendien is het een duurzaam project dat ook na 2011 kan blijven bestaan. De beslissing over de frequentie van de 'Donderdagavonden' laten we aan de jongeren over”, zegt Matthys.

Studeren in een museum

Sofie Vermeiren van M HKA: “Het is goed om jongeren hierbij te betrekken. Toch vind ik dat de aanpak dynamischer kon. Een stellingenspel gekoppeld aan argumentatie was misschien een betere methode geweest. Nu ging het er iets te schools aan toe en weten de jongeren niet duidelijk waarmee ze bezig zijn.” De jongeren zelf vinden het een tof initiatief. Anna Praet (20): “Het is eens een andere weg om jongeren naar musea te lokken en de post-its zijn interessant om ideeën te filteren.”

Enkele concrete ideeën die kwamen uit de brainstorm: de mogelijkheid om te studeren in een museum, een film bekijken in het MAS met zicht op de Schelde en paintballen in het Middelheim. Om meer jongeren naar Antwerpen te lokken wilden ze een speciaal aanbod ontwikkelen. Daarbij moeten jongeren extra voordelig in de jeugdherberg kunnen overnachten en korting krijgen in onze musea.

© 2010 – StampMedia – Lizelotte Stroeckx