'School Zonder Pesten' nodigde voor de tweede maal kinderen uit voor het Vlaams Kinderparlement tegen Pesten. In samenwerking met Ketnetwrappers Kobe Van Herwegen en Véronique Leysen bracht de organisatie een debat rond pesten op gang in het Vlaams Parlement.

Tachtig leerlingen van twintig verschillende Vlaamse basisscholen werden voor één dag Volksvertegenwoordiger tegen Pesten. De kinderen uit het zesde leerjaar gaven hun ongezouten mening over de aanpak van pesten op hun school. Aan de hand van enkele vooropgestelde vragen hielden ze vooraf een klasgesprek om het debat voor te bereiden. Zo kon moderator Kristl Habils ervoor zorgen dat het gesprek goed inspeelde op de ideeën van de kinderen. Victor, 'uitvinder en professor in de pestologie', zorgde voor de vrolijke noot.

Pest de pesters niet

Tijdens het Kinderparlement werden verschillende elementen rond het thema pesten besproken. Dat gebeurde aan de hand van een stellingenspel. Elk kind kreeg een latje met een groene en rode kant om hun mening te uiten. De Ketnetwrappers boden de kinderen de micro aan. Een aantal stellingen konden op algemene goedkeuring rekenen.

Volgens de leerlingen moet er elke week een klasgesprek plaatsvinden waarin alle thema's bespreekbaar zijn. Want praten over pesten helpt. Ze ijveren ook voor meer toezicht op de speelplaats. Dat zorgt voor minder pestgedrag. Victoria Bracquiné, leerling van basisschool Pius X in Destelbergen: “Het is belangrijk om zelf iets te doen tegen pesten. Op onze school hebben we een pestbank. Daar zit dan een 'havik' op. Dat is iemand die praat met de pester en het slachtoffer over wat er gebeurd is.”

Toch ondervonden de kinderen dat het niet altijd even simpel is om oplossingen te vormen tegen pestgedrag. Op enkele scholen lopen er twee kinderen rond met een fluovestje bij wie je pestgedrag kan melden. De kinderen vinden die vestjes te opvallend. Ze vinden dat pesten anoniem moet worden gemeld want pestgedrag melden wordt als klikken aanzien. Als laatste oplossing werd geopperd om de pesters zelf te pesten tot ze weten hoe het voelt. Dat bleek uiteindelijk niet zo'n goed idee want dan ben je zelf een pester.

Verveling leidt tot pesten

Het idee van het Kinderparlement wordt door iedereen positief ervaren. De leerlingen van Pius X vonden het een unieke ervaring. Alessio Schepens: “Iedereen is al eens gepest geweest. Nu kunnen we erover praten en ideeën opdoen die we mee kunnen nemen naar onze school.” Gaëlle Debruyne: “We werden in onze school verkozen uit 30 leerlingen. Nu ik hier ben, voel ik me net een echte volksvertegenwoordiger. Het is een eer om hier aanwezig te zijn.”

Na het debat reikte Jan Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement de diploma's uit aan de kinderen. Ketnetwrapper Kobe: “Eén van de dingen die ik onthouden heb is dat pesten ontstaat uit verveling. Er moeten meer speldozen aanwezig zijn in de scholen om die verveling tegen te gaan. Het belangrijkste is dat pesten niet oké is. De kinderen hebben hun diploma dubbel en dik verdiend.”

© 2010 – StampMedia – Lizelotte Stroeckx


Dit artikel werd gepubliceerd door Gündem - online op 17/02/2010