Het is weer zover: de Vlaamse Kringwinkels vieren op zaterdag 17 oktober hun jaarlijks feest. Dan doen ze net dat extraatje meer voor hun klanten tijdens de ‘Dag van De Kringwinkel’. “Een ideaal moment om onze missie te verkondigen aan het grote publiek”, zegt Louise Vrints, communicatieverantwoordelijke van De Kringwinkel Antwerpen.
Wie nu en dan graag thriftshopt (winkelen in tweedehandszaken), zoekt aanstaande zaterdag beter een gaatje in zijn agenda. Dan openen Kringwinkels in heel Vlaanderen hun deuren met een uitgebreider aanbod dan gewoonlijk. “Elke winkel kiest een thema waarrond zij extra leuke dingen zullen voorzien”, legt Vrints uit. “Zo werkt de Kringwinkel in Borgerhout bijvoorbeeld rond fietsen en rotanmeubels, terwijl de Kringwinkel in Brasschaat zich meer zal focussen op kristallen en luxeartikelen.”
Om grote drukte te vermijden, maken de meeste winkels er zelfs een hoogweek of hoogmaand van. Elke dag vullen ze hun aanbod opnieuw aan. Op die manier kan toch iedereen deelnemen en coronaproof op zoek gaan naar authentieke pareltjes.
Tweedelige missie
Met deze dag, week of maand willen de Kringwinkels hun boodschap extra in het daglicht zetten. “Onze winkels zijn sociale werkplaatsen”, zegt Vrints. “Al onze medewerkers hebben dus een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt.” In de Kringwinkel krijgen zij een opleiding die hen klaarstoomt voor de reguliere arbeidsmarkt. “Wie koopt in de Kringwinkel, zorgt er dus voor dat iemand met die moeilijkheden toch een job en opleiding krijgt.”
Naast die sociale missie streeft de Kringwinkel ook naar een duurzamer milieu. “We hopen zoveel mogelijk spullen te redden van de afvalberg”, gaat Vrints verder. “Door ze een tweede leven te geven, willen we het milieu zo weinig mogelijk belasten.” Goedkope spullen aanbieden aan minderbedeelden is volgens Vrints geen doel op zich. “Maar het is uiteraard wel een leuk gevolg van onze activiteiten.”
Met de jaren populairder
De Kringwinkel ziet het aantal klanten en verkochte stuks de laatste jaren steeds meer stijgen. 2019 was dan ook een recordjaar. Toen kregen de Vlaamse Kringwinkels bijna 6,5 miljoen klanten over de vloer. Ook in aanbod kon de Kringwinkel flink uitbreiden. Ruim 36.000 ton aan goederen kreeg vorig jaar een tweede leven. Dat is in vergelijking met tien jaar geleden een stijging van maar liefst 54 procent.
Die populariteitsstijging heeft volgens Vrints veel te maken met de grotere bewustwording rond de klimaat- en milieuproblematiek. “Er is maatschappelijk iets veranderd, waardoor meer en meer mensen het milieu belangrijk vinden. Vroeger was de Kringwinkel maar voor een bepaalde doelgroep, terwijl het nu een winkel van iedereen aan het worden is”, aldus Vrints.
Wie wil weten hoe zijn of haar plaatselijke Kringwinkel deze feestelijke dag viert, vindt meer informatie op de website.