Ondanks het slechte weer ging op zondag 3 juni de jaarlijkse Vlaamse Kermis van KIDS Hasselt door. De leerlingen lieten al dansend het beste van zichzelf zien op de speelplaats. Met het evenement wil de school voor buitengewoon onderwijs geld inzamelen voor nieuwe projecten.

Op het schoolterrein vonden verschillende activiteiten plaats. Zo konden geïnteresseerden zich inschrijven voor een cursus circustechnieken, gegeven door een clown. De kleuters en kinderen van de lagere school dansten op de speelplaats en er stonden kraampjes waar ze allerlei spelletjes konden spelen. Ook was er een roofvogelshow, een barbecue en een motor- en Vespatocht.

KIDS

"KIDS heeft drie afdelingen: doven en slechthorenden, spraak- en taalstoornissen en autismespectrumstoornissen" zegt oud-leerkracht Eline Van Genechten. "In de lagere school heb je groepen waarvan de leeftijden redelijk kort bij elkaar liggen. De leerlingen beginnen in de eerste groep waar ze starten met het eerste leerjaar. Na een jaar schuiven ze op naar de volgende groep en gaan ze verder waar ze in juni mee gestopt zijn. Er zijn ook kleuterklassen. Deze groepen worden ingedeeld volgens leeftijd."

Lesmethoden

Op vlak van leerstof is er niet zoveel verschil met andere scholen. "We proberen dezelfde leerstof te zien als op normale scholen, maar dat is niet altijd mogelijk. Het is de bedoeling dat de kinderen uiteindelijk terug naar een gewone school gaan", zegt directeur Ivo Vandeput. Om dat te bereiken zijn er in de school ook functiegroepen. Hier wordt minder aandacht besteed aan lezen, schrijven en rekenen en meer aan vaardigheden die ze later nodig zullen hebben.

Doven en slechthorenden krijgen geen speciale lessen gebarentaal. Dat wordt spontaan aangeleerd op jonge leeftijd. Om het spreken bij dove of slechthorende kinderen te verbeteren is er op de eerste plaats de hoor- en versterkingsapparatuur in de klas. Daarnaast volgen de kinderen logopedie voor liplezen en stemoefeningen.

Uitstapjes

Bij kinderen met een spraak- of taalstoornis staat taal centraal. Er wordt hier ervaringsgericht gewerkt en de leerlingen gaan vaak op uitstap. De uitstappen worden in de klas besproken en zo leren de kinderen nieuwe woorden. Alles draait in deze klassen rond het spontaan en bewust bezig zijn met taal.

Kinderen met autisme krijgen een afgezonderde plek waar ze zelfstandig kunnen werken. Ieder kind heeft een eigen dagplanning zodat ze precies weten wat er gaat gebeuren. Omdat elke leerling een eigen planning heeft, kunnen leerkrachten ook individuele lesmomenten met elk kind plannen.

© 2012 - StampMedia - Jade Claessens, foto: Machteld Bollen


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 12/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 12/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 12/06/2012