Peter Himschoot (45) uit Antwerpen beweert een systeem te hebben bedacht om elektriciteit flexibeler en groener te maken. Tegen april 2018 moet het op de markt zijn.

Peter Himschoot runt samen met Karel Aerts het bedrijf GGS Oil and Gas Systems. Het bedrijf, dat in Kalmthout gevestigd is, is al elf jaar actief in de olie- en gashandel. Maar het gaat niet goed met de sector. Vanaf de crisis in 2014 zijn de prijzen van de grondstoffen enorm gezakt. Daardoor blijven investeerders weg. Zo wil niemand geld pompen in de aanleg van infrastructuur. Om die reden voelde Himschoot zich genoodzaakt om een alternatief te zoeken. En dat zou – met de hulp van zijn collega’s – ook gelukt zijn.

Verplaatsbare container

Eenvoudig gezegd is de uitvinding een powermodule in de vorm van een container. De container is veertig voet en dus gemakkelijk te verplaatsen. In de container zit het C2P-mechanisme (cryo to power) dat verbonden is met een LNG-tank. Het C2P-mechanisme zet de LNG (liquefied natural gas) om naar elektriciteit. LNG is aardgas dat men tot -168 graden afkoelt, zodat het vloeibaar wordt. Het is het C2P-mechanisme dat Himschoot en zijn collega’s hebben bedacht. LNG zelf is al langer bekend.

Via het C2P-mechanisme wordt de LNG omgezet in 0,5 megawatt elektriciteit. Eén tank zou voldoende zijn om meer dan duizend gemiddelde Westerse gezinnen voor twee weken van elektriciteit te voorzien. Als de tank leeg is, zal een geautomatiseerd controlecentrum dat laten weten. Himschoots firma zorgt vervolgens voor een nieuwe. De consument hoeft - behalve zijn rekening te betalen - niets te doen.

Flexibel en groen

“Alternatieven als deze zijn nodig”, zegt Himschoot. Binnen twintig jaar zal de elektriciteitsbehoefte verdubbeld zijn, maar de infrastructuur groeit niet mee. Heel wat plaatsen in Afrika en Azië zitten nu zonder elektriciteit. Zelfs in België is tien procent van de bevolking niet met het elektriciteitsnet verbonden. In het zuiden van Europa is dat nog meer: in sommige regio’s is dat voor 30 tot 40 procent van de populatie het geval.

Het zijn die plaatsen zonder elektriciteitsvoorziening - ook wel ‘dark spots’ genoemd - waar het bedrijf op mikt. “De dark spots beschikken vaak niet over het geld en de middelen om een goed elektriciteitsnet uit te bouwen. Dan is een lokaal en flexibel project zoals dat van ons de oplossing”, aldus Himschoot.

Behalve flexibel zou de powermodule ook groener zijn. In de dark spots maakt men namelijk vaak gebruik van dieselmotoren om elektriciteit te genereren. Maar diesel is ontzettend slecht voor het milieu. De uitvinding is in vergelijking milieuvriendelijker: er komen geen fijn stof en stikstofoxiden vrij. Daarbij zou de uitstoot van CO2 20 tot 30 procent lager liggen.

Optimisme

Het bedrijf ziet de toekomst rooskleurig in. De tests van twee maanden geleden zouden zeer goed verlopen zijn. In een testbank in Duitsland werd de powermodule voor de eerste keer volledig opgebouwd en in gebruik genomen. “Het ging zelfs beter dan verwacht”, zegt Himschoot.

Volgens Himschoot is er veel interesse voor de powermodule. Uit Saoedi-Arabië, Maleisië, Dubai en Ghana is er volgens hem al vraag naar. “Ook de haven van Antwerpen heeft belangstelling,” zegt Himschoot, “omdat ze daar van de zware stookolie af willen.”

De mensen binnen de LNG-sector zouden eveneens enthousiast zijn. “Zij spreken van ‘het ei van Columbus’ en een ‘game-changing idea for the future’”, aldus Himschoot. “Zelfs VLAIO, een organisatie van de overheid om nieuwe en innovatieve ondernemingen te steunen, heeft het over een goed dossier.”

Himschoot is optimistisch, het bedrijf lijkt er goed voor te staan. Nu is het uiteraard nog afwachten of Himschoot en zijn collega’s de wonderoplossing in handen hebben, zoals ze zelf geloven.

Meer info: https://247.energy/


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 05/02/2018

vorige volgende