Afgelopen weekend verwelkomde de Botanique in de Rotonde de Maleisische singer-songwriter Yuna voor haar debuutoptreden in België. Het is de eerste keer dat de 29-jarige zangeres door Europa tourt.
In Maleisië is Yuna een heus popidool, maar bij ons kent ze nog een relatief kleine groep fans. Toch groeit haar publiek geleidelijk, bijvoorbeeld in de VS waar ze al samenwerkte met bekende namen als Pharrel Williams, Owl City en recent nog de single ‘Crush’ uitbracht met Usher. In haar Europese tour stelt ze nu haar nieuwe album Chapters voor.
Bekijk hier de Exposure met meer foto's.
Anders modern
Wat het meest opvalt aan deze zangeres is haar uitstraling. Ook tussen de Rihanna’s , Taylor Swift’s en Adele’s door, valt Yuna op. Net als andere popsterren kent Yuna glamour, maar met een hoofddoek. Hoewel Yuna aangeeft dat die hoofddoek een belangrijk onderdeel is van wie ze is, wil ze niet bestempeld worden als ‘de hijabi popster’ of ‘de moderne moslima’. Daarom noemt ze zichzelf - zoals op haar instagram te lezen valt – “a different kind of modern woman (een andere vorm van moderne vrouw)”.
Dat stukje ‘different’ is ook terug te zien in haar publiek. De Rotonde was een mengelmoes van publiek: van allerlei leeftijden, culturele, religieuze en artistieke achtergronden. Zo breekt Yuna niet alleen met stereotypen, maar zijn ook haar fans niet in hokjes te stoppen. Een ander stereotype is dat mannen vrijwel alleen van vrouwelijke artiesten zouden houden op basis van hun looks. Dat doorbreekt de Fransman Hicham Essaadani (46). Hicham woonde een paar dagen voor het concert in Brussel ook het concert in Parijs bij, waar hij Yuna zelfs ontmoette. En ook zondag was hij van de partij in de Botanique. “Ik luister nu al drie jaar naar Yuna’s muziek en ik krijg er gewoon geen genoeg van. Ik ben dol op haar. Ook haar Maleisische nummers vind ik bijzonder mooi.”
Herkenning
Daarnaast waren er trouwe oude en jonge trotse Maleisische fans aanwezig, vrouwen met en zonder hoofddoek, jonge alternatievelingen tot tienermeisjes. De verschillen worden overbrugd door een gezamenlijke passie voor Yuna’s muziek. Of zoals Yuna zelf die avond aangaf: “Different people with different backgrounds and religions are all here under one roof where we can all be one” (verschillende mensen met een verschillende achtergrond en religie staan hier samen onder een dak waar we samen één zijn).
Dat Yuna op en naast het podium mensen verbindt, geven de fans ook aan. De negentienjarige vriendinnen Dalila Dali en Sara Amyay konden niet wachten om de zangeres live te horen. Dalila: “Wat ik vooral leuk vind aan Yuna is dat ze niet alleen goede muziek maakt, maar ook mensen van allerlei culturen en religies samen brengt. Ze doet dat zonder er een specifieke nadruk op te leggen.” Bovendien verbindt de zangeres niet alleen verschillende groepen, maar heeft ze ook een positieve impact op jonge meisjes en motiveert ze om hun unieke zelf te zijn. Sara: “Ze drukt zich goed en mooi uit. Ik hou van haar eigen stijl en inspirerende persoonlijkheid.”
Dat stukje herkenning valt ook de 24-jarige studente en muziekblogster Laura Ramos op. “Je identificeert je niet alleen met de muziek, maar ook met de artiest. In het geval van Yuna zien we daarom dat ze een publiek aantrekt waar ook veel meisjes bij zitten die ook de hoofddoek dragen. Ik ga vaak naar concerten en merk dat ik ze daar gewoonlijk veel minder zie. Ik weet niet precies hoe dit komt, maar denk dat herkenning toch een grote rol speelt. Ik vind het daarom leuk om een artiest als Yuna te zien die verschillende mensen kan samen brengen door muziek.”
© 2016 – StampMedia – Sakina Elkayouhi
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 22/09/2016
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 22/09/2016
Dit artikel werd gepubliceerd door DeWereldMorgen.be op 22/09/2016