We weten sinds vandaag waar de bruggen en de tunnels van de Antwerpse Oosterweelverbinding komen te liggen. Daarmee zou een einde komen aan bijna 20 jaar politiek getreuzel. Vraag is nu: heeft dat iets opgeleverd?

Heel wat vrijwilligers bij StampMedia waren nog niet eens geboren toen de provincie besloot dat ze de Ring rond Antwerpen ging "ontsluiten". Daarom zie ik het, zijnde hoofdredacteur ad interim, als mijn plicht dit dossier even toe te lichten. Het is geen sexy materie, maar het gaat ons allemaal aan. De weg die men wou bouwen, is namelijk al 19 jaar lang een doodlopende straat.

Je weet het of je weet het niet, maar de autostrade rond Antwerpen is geen grote, maar een kleine Ring. De kleine Ring loopt voor een groot gedeelte via de forten, de oude verdedigingsgordel van Antwerpen. Met de opening van Kennedytunnel, in 1969, waren er plannen voor een grote Ring, om het doorgaand verkeer veel meer landinwaarts te laten rijden. Die werd echter nooit gelegd. Daardoor moet veel vrachtvervoer door de stad, terwijl het eigenlijk langs Antwerpen moet. Vooraleer men een autostrade kan nemen richting noord, zuid, west of oost, moet je via de kleine Ring, wat Antwerpen tot een knooppunt maakt.

In 1995 werd deze kwestie beschouwd als “de prioriteit der prioriteiten”, want de wegen in en rond Antwerpen zaten (toen al) overvol. Heel wat trajecten, met bruggen en tunnels, werden sindsdien uitgetekend. Er is nog geen steen gelegd, maar het project kostte Antwerpen en de Vlaamse regering al 3 miljard euro. Dat is een drie met negen nullen achter. Het verloop van deze gebeurtenissen, kan je terugvinden in een tijdlijn die een van onze reporters – met engelengeduld - heeft samengesteld.

Ik pik er een moment uit dat jullie zich misschien nog herinneren. In 2009 trokken inwoners van Antwerpen naar de stembus voor het referendum rond Oosterweel. Actiegroepen drongen er namelijk op aan dat het stadsbestuur haar inwoners zou bevragen over een alternatieve (tunnel)oplossing. In de aanloop van de volksraadpleging had burgemeester Patrick Janssens (sp.a) zijn mening bijgesteld en keerde schepen van Mobiliteit Ludo Van Campenhout (toen nog Open VLD) zich ook tegen het BAM-tracé. Maar liefst 60 procent van alle stemmers stemde ook tegen BAM, maar het advies was niet bindend.

Het Oosterweeldossier werd 5 jaar lang in de frigo gestoken en die tactiek loont. De vraag of de uitslag van het referendum zou gerespecteerd worden, is vandaag de dag niet eens meer aan de orde. We leven in tijden van economische crisis, hoge jeugdwerkloosheid, GAS-wetgeving, een euthanasiedebat en de zoveelste staatshervorming. Politicoloog Dave Sinardet (Uantwerpen) gelooft niet dat Oosterweel mensen nog beroert. “Ik denk dat heel wat mensen het beu zijn. Zo van ‘Beslis nu en los het op’”, stelde hij deze week in een interview met Gazet van Antwerpen. Dat zou niet mogen zijn.

Nu er (eindelijk) een beslissing valt, zit er nog lang geen schup in de grond. Er moeten na vandaag tal van procedures afgewerkt worden. Het gaat om de toekomst van de stad Antwerpen, diens mobiliteit én diens leefbaarheid. Ik kan jullie alleen maar vragen om jullie oor te luisteren te leggen en in de ban van de Ring te geraken. Jullie stem te laten gelden. De materie is moeilijk, ook al omdat objectieve informatie moeilijk te verkrijgen is. Onthou: de waarheid ligt altijd in het midden. Zelfs al moet het verkeer rond.

© 2014 – StampMedia – Pieter Rombouts, tijdlijn: Fatima-Zahra Naimi


De interactieve tijdlijn werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 14/02/2014