UTRECHT - Dit weekend is er in Nederland de eerste editie van het Vlaamse Film Festival. Tot en met zondag kunnen Nederlandse bioscoopbezoekers genieten van een programma vol Vlaamse films, Vlaamse hapjes en Vlaamse muziek. "De Vlaamse cinema is beter dan de Nederlandse", weet projectleider Jantine Jongbloed.
Het gaat goed met de Vlaamse cinema. De afgelopen jaren gingen Vlaamse films op internationale filmfestivals steeds vaker met nominaties en prijzen aan de haal. In Nederland lijken bioscoopbezoekers echter weinig aandacht te hebben voor de films van hun zuiderburen. Jos Stelling, directeur van filmhuis Louis Hartlooper Complex in Utrecht, besloot samen met radio- en televisieomroep VPRO de krachten te bundelen en iets te doen aan het gebrek aan belangstelling voor de Vlaamse cinema in Nederland.
Weinig belangstelling
Het idee voor een Vlaamse Film Festival ontstond in november 2013. Terwijl de Vlaamse film de een na de andere internationale prijs in de wacht wist te slepen, bleven de bioscoopzalen half leeg wanneer er een Vlaamse film vertoond werd in een Nederlands filmhuis. Tijd voor een festival dat films uit Vlaanderen een aantal dagen in the picture zet, redeneerde Stelling. Allemaal met het doel om de Nederlander voor eens en voor altijd te overtuigen van de hoge kwaliteit van de Vlaamse cinema.
Jantine Jongbloed, projectleider van het Vlaamse Film Festival, begrijpt niet waarom de Vlaamse film zo weinig bezoekers trekt in Nederland. “De Vlaamse cinema is beter dan de Nederlandse, die netjes binnen de lijnen kleurt. Vlaamse films zijn veel rauwer en daarom zeker de moeite waard om te bekijken.” Waarom er dan zo weinig volk op afkomt? “Misschien kijkt Nederland wel neer op Vlaanderen”, stelt Jongbloed voorzichtig.
Filmkenner Ward Verreycken kan zich wel voorstellen dat de Nederlandse bioscoopbezoeker niet zo veel interesse heeft in de Vlaamse film. In Vlaanderen is er immers ook weinig belangstelling voor de Nederlandse film. “Vaak kiezen bioscoopbezoekers eerst voor de Hollywoodblockbuster, waarna de films van eigen bodem volgen. Dat is waarschijnlijk in ieder land zo”, meent Verreycken. Toch vindt Verreycken het een goede zaak dat de Vlaamse cinema nu ook een eigen filmfestival in Nederland heeft.
Programma
Het programma is zeer divers te noemen. Zowel kortfilms als lange speelfilms worden vertoond, evenals wat oudere films en films die op het festival hun Nederlandse première gaan beleven. Omdat dit de eerste editie is, wil het festival de bezoeker een breed spectrum aan Vlaamse films aanbieden.
“In samenwerking met de VPRO hebben wij gekozen voor films die wel in de Nederlandse bioscoop vertoond zijn, maar veel te weinig bezoekers hebben getrokken”, vertelt Roos Stelling, programmator van het festival. Films die Nederlanders hadden moeten zien dus, zoals The Broken Circle Breakdown, Any way the wind blows en Rundskop.
De films worden aangevuld met interessante Q&A's en nagesprekken. Bovendien organiseert het festival een aantal talkshows en zorgen Vlaamse artiesten als Marble Sounds voor live muziekoptredens. Dat allemaal met hetzelfde doel: het Nederlandse publiek en de Vlaamse filmmakers dichterbij elkaar brengen. Ook Nederlandse exploitanten zijn uitgenodigd. Hiermee hoopt het festival ook hen te enthousiasmeren voor de Vlaamse cinema, zodat Nederlandse filmhuizen meer Vlaamse films zullen gaan vertonen.
Toekomst
De Vlaamse film is met dank aan investeringen van onder andere het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) in de afgelopen tien jaar volwassen geworden. De investeringen blijken zijn vruchten of te werpen, want op zowel commercieel en artistiek vlak trekt de Vlaamse film de aandacht vanuit het binnen- en buitenland. Zo ook Nederland.
De eerste editie is nog niet eens van start gegaan of de organisatie van het Vlaamse Film Festival kijkt al uit naar een tweede editie. Dat zal echter afhangen van de resultaten die de komende dagen behaald zullen worden. Een ding is zeker: de wil vanuit de organisatie is er. Hopelijk weet het festival de Nederlandse bioscoopbezoeker te overtuigen dat de Vlaamse film de moeite waard is. Bekijk hieronder de teaser via YouTube, die hen moet warm maken:
© 2014 – StampMedia – Lisa van der Waal