Op 14 maart vond in het Antwerpse Zuiderpershuis het Pulse Festival plaats. Met dit educatieve culturele muziekfestival wilden de organisatoren van vzw CornerStone de geschiedenis van de elektronische muziek voorstellen en een alternatief bieden voor het hedendaagse uitgaansmilieu.

Voor de één een trip down memory lane, voor de ander een kennismaking met onbekend terrein. Jong en oud kwamen snuffelen tussen de langspeelplaten in de Vinyl Room, terwijl diverse dj’s voor live muziek zorgden. Velen wandelden met een stapel platen onder de arm de zaal uit.

https://www.flickr.com/photos/stampmedia/sets/72157650927796707/

Synthesizers

In het Synth Museum vielen zowel oude als nieuwe synthesizers te bewonderen. “De oudste is eind jaren zestig gemaakt en is dus meer dan veertig jaar oud”, vertelde een medewerker van Turnlab, het bedrijf dat dit unieke museum mogelijk maakte.

Vandaag de dag wordt de synthesizer nog steeds geproduceerd, hoewel het als een instrument van vroeger wordt beschouwd. De synthesizer heeft wat weg van een keyboard, maar is complexer door de diverse draaiknoppen die speciale effecten creëren. Diverse artiesten demonstreerden hoe je een synthesizer moet bespelen. Ook enkele bezoekers konden het niet laten om even op de toetsen te drukken.

Liaisons Dangereuses

De nostalgische en gemoedelijke sfeer van het festival viel op tijdens de lezingen, die de bezoekers terug namen naar de tijd dat de elektronische muziek zegevierde. Sven van Hees en Paul Ward vertelden anekdotes over de tijd dat ze in Antwerpen het radioprogramma Liaisons Dangereuses maakten. Ze waren de eerste radiomakers die vanaf 1985 elektronische muziek op de Belgische radio lieten horen. Volgens van Hees was dat toen not done. “De BRT (toenmalige VRT, red.) was fel tegen ons. Muziek voor de discotheek hoorde in de discotheek gedraaid te worden, niet op de radio.”

Toch werd Liaisons Dangereuses een succesvolle trendsetter binnen de elektronische muziekscene. “Door de afwijkende muziekstijl en een andere manier van presenteren, sprong de show eruit” legt Ward uit. “Het was nieuw en hip onder jongeren”. Tot 1989 draaiden ze vooral new wave, waarna ze overschakelden op house. Het was vooral van Hees die clubs en winkels afliep om de nieuwste langspeelplaten te scoren, terwijl Ward de presentatie voor zijn rekening nam. Voor hen beiden was Liaisons Dangereuses een spannende ervaring.

Elektronische muziek leeft

Vorige maand waren van Hees en Ward te gast bij Studio Brussel. Om nog een keer een radioshow te maken zoals vroeger. De reacties van de luisteraars vindt Ward hartverwarmend. “Uit berichten op sociale media bleek dat het programma en elektronische muziek nog steeds leven onder de mensen.”

Maar een vervolg op Liaisons Dangereuses zal er niet zo snel komen. Volgens Ward zou de voorzetting van het programma veel minder succes hebben dan dat het destijds had. Op 25 april vindt er wel een Liaisons Dangereuses Party plaats in De Shop in Antwerpen. Speciaal pour les gens supercool.

© 2015 – StampMedia – Lisa van der Waal


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 17/03/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 17/03/2015