Op 26 oktober gunde het Vlaams-Marokkaans culturenhuis “Daarkom” diplomatieke vertegenwoordigers, sympathisanten en voorbijgangers een eerste blik op de fototentoonstelling “Sporen van Belgen in Marokko.” Nog tot 7 november kan je deze reeks unieke archieffoto’s bekijken op de Kunstberg in Brussel.
Terwijl de jonge vormgevers van het collectief STARTXXI de laatste hand leggen aan de foto’s, controleert Daarkom-medewerkster Malaika Khanfar nog één keer de Arabische, Nederlandse en Franse teksten. De beelden en bijpassende verhalen laten het publiek kennismaken met de gezamenlijke geschiedenis van België en Marokko. Het fotohuis heeft de vorm van een ‘zwart-gouden doos’ waar toevallige passanten en geïnteresseerden gratis kunnen binnenwandelen.
Een omgekeerde wereld
Larbi Khetouta, voorzitter van Daarkom, beklemtoont dat het veel voeten in de aarde heeft gehad vooraleer de expositie in België kwam. De oorspronkelijke tentoonstelling werd in november 2009 in Marokko getoond op initiatief van de ‘Association Marocaine des Lauréats de Belgique,’ een organisatie van Marokkanen die aan de Belgische universiteiten en hogescholen gestudeerd hebben. Prins Filip en Prinses Mathilde knipten in Casablanca het lintje door van de expositie daar. Nu is de expo simultaan op reis in België, de eerste standplaats is Brussel, andere steden zullen mogelijk volgen. “Deze fototentoonstelling is een beetje een omgekeerde wereld,” zegt voorzitter Khetouta in zijn speech, “niet de Marokkanen in België, maar de Belgen in Marokko staan in de belangstelling.” Hij voegt er al lachend aan toe: “Want Belgen in Marokko, die bestaan ook.”
Contacten in beide richtingen
Roos Pauwels leidt sinds 1 mei 2010 de activiteiten van Daarkom. Ze vertelt dat de foto’s dateren van het einde van de 19e eeuw tot 1970. “We hebben bewust gekozen voor die periode om het historische aspect van de banden tussen België en Marokko te benadrukken. De contacten tussen de twee koninkrijken bestaan al veel langer dan de meeste mensen beseffen”, meent Pauwels. “Zonder dat we met de vinger willen wijzen, denken we dat het voor iedereen leerrijk kan zijn, ook voor Marokkaanse jongeren die de vroege migratiegeschiedenis niet zo goed kennen.”
Succesvolle samenwerking
De architecten van het collectief STARTXXI hebben twee maanden non-stop gewerkt aan het uitdenken en ontwerpen van het fotohuis. Roos Pauwels is enthousiast over het resultaat en de samenwerking: “De ontwerpers hebben de boodschap van Daarkom goed overgebracht. En dat is in zekere zin ook onze opdracht: jongeren (en ouderen) ertoe aanzetten om tot een artistieke creatie te komen.”
Een expo in openlucht heeft veel voordelen, het is erg toegankelijk en zichtbaar, maar er is wel een risico op beschadiging. “We zijn niet erg ongerust en we moeten het erop wagen. We zijn van plan om regelmatig terug te komen om de expo te checken. Als er graffiti, stickers of andere zware beschadigingen worden toegebracht, zullen we die proberen te verwijderen”, aldus de jonge architect David Bayle.
© 2010 – StampMedia – Marieke Van Cauwenberghe
Dit artikel werd gepubliceerd door MO* - online op 28/10/2010