In een wereld waarin filmstudio's vaak kiezen voor de veilige weg van herhaling en vervolgfilms, schijnt er af en toe een sprankeltje hoop door, vindt Sidi El Omari. ‘Sound of Freedom’ is een op waargebeurde feiten gebaseerd verhaal over mensenhandel en kinderprostitutie. El Omari vindt het dan ook zeer spijtig dat de film bij ons niet in de bioscoop te zien is.
De film vertelt het aangrijpende waargebeurde verhaal van voormalig CIA-agent Tim Ballard, een rol van Jim Caviezel, die in Colombia kinderen tracht te bevrijden uit de handen van sekshandelaars. In een openingsscène zien we al meteen hoe een vrouw van een zogezegd talentenbureau in Colombia een vader overhaalt om zijn dochtertje van een jaar of tien mee te laten doen aan een talentenjacht. De vader gaat akkoord. Op de dag zelf vraagt de zogenaamde organisator dat hij zijn dochter in de avond komt ophalen. Wanneer de vader later terugkeert, is het gebouw verlaten en zijn dochter verdwenen.
Hoewel de film zich misschien ver van ons bed afspeelt, hebben we hier dichter bij huis ook schrijnende verhalen die in essentie om dezelfde problematiek gaan. Zo kent iedereen ongetwijfeld het verhaal van Marc Dutroux en zijn slachtoffers. Of het verhaal van Elisabeth Fritzl uit Oostenrijk. Haar vader Jozef Fritzl sloot Elisabeth 24 jaar lang op, gebruikte haar als seksslavin en verwekte meerdere kinderen met haar.
Jeffrey Epstein
De meest recente zaak die ook heel dicht aansluit bij het verhaal dat ‘Sound of Freedom’ probeert te vertellen, is die van de Amerikaanse investeerder Jeffrey Epstein en zijn beruchte ‘pedofieleneiland’. Het feit dat er volgens Unicef wereldwijd jaarlijks zo’n 1.2 miljoen kinderen slachtoffer worden van deze gruwelijke industrie is een ondraaglijke last op onze collectieve geweten. Net daarom is het zo jammer dat deze film in de Verenigde Staten een hobbelige weg naar de bioscoop heeft moeten afleggen, want in ons land is de film zelfs niet te zien.
Zelfs nadat de opnames en montage van ‘Sound of Freedom’ voltooid waren, leek het lot van de film onzeker. Toen de filmstudio FOX, die de film aanvankelijk bezat, eind 2017 werd overgenomen door Disney, besloot de nieuwe eigenaar de film niet uit te brengen.
“Waarom wordt zo’n belangrijke film teruggedrongen in de schaduw van de filmindustrie?”
Dat roept een verontrustende, maar terechte vraag op: waarom zou een film die zo'n belangrijk thema behandelt en online zeer actueel is, worden teruggedrongen in de schaduw van de filmindustrie? Aan de kwaliteit van de film zal het niet liggen. De filmmakers hebben met een aanzienlijk lager budget dan de gemiddelde Hollywoodfilm een buitengewoon krachtige film gemaakt. Zo indrukwekkend zelfs dat je nauwelijks zou opmerken dat het om een lowbudgetfilm gaat.
Crowdfunding
Gelukkig stonden de makers van ‘Sound of Freedom’ niet toe dat hun krachtige boodschap verloren ging. Door middel van crowdfunding en vastberadenheid slaagden ze erin de filmrechten van Disney terug te kopen en de distributie van de film te financieren. Na vijf lange jaren vond de film eindelijk een weg naar de bioscoopzalen. Dat geeft aan hoeveel betekenis en vastberadenheid er achter dit project schuilt en hoezeer de makers geloven in de noodzaak om deze belangrijke boodschap te delen met het publiek.
Des te frustrerender is het dan om te horen dat ‘Sound of Freedom’ in sommige landen, zoals België, niet eens in de bioscoop te zien is. Een krachtige en relevante productie werd het Belgische publiek ontnomen. Het is daarom essentieel dat we onze stem laten horen en eisen dat deze film een platform krijgt waarop het de aandacht kan vestigen op dit verontrustende wereldwijde probleem.
Meer bezoekers dan Indiana Jones
Ondanks het gebrek aan aandacht van de gevestigde media, hebben de bezoekcijfers in de VS aangetoond dat ‘Sound of Freedom’ een belangrijke boodschap heeft voor het publiek. Het feit dat het in de eerste week beter scoorde dan de nieuwe Indiana Jones film, die in dezelfde week uitkwam in de Amerikaanse box office, spreekt boekdelen.
‘Sound of Freedom’ heeft de moed gehad om een duistere realiteit die vaak in de schaduw wordt gehouden onder de aandacht te brengen. Het is een film die het publiek aanzet tot reflectie en bewustwording en het daarom verdient gezien te worden door zoveel mogelijk bioscoopgangers. Door het taboe te doorbreken en dit urgente onderwerp aan te pakken, geeft de film een stem aan de slachtoffers van mensenhandel en schudt het ons wakker voor een dringende noodzaak tot actie.
“De film geeft een stem aan de slachtoffers van mensenhandel en schuldt ons wakker voor de dringende noodzaak tot actie”
Het probleem van child trafficking verdient meer aandacht. Het betreft namelijk een industrie die jaarlijks miljarden opbrengt. Deze criminelen ontvoeren kinderen en doen dat omdat ze opereren op basis van vraag en aanbod. Helaas zijn het net zoals bij het wereldwijde cocaïneprobleem vooral mensen uit een welvarende klasse die deze kinderen ‘bestellen’.
Ook individuele acties nodig
Bewustwording en open communicatie zijn daarom van cruciaal belang om deze verschrikkelijke praktijken aan te pakken. Eventuele doofpotoperaties zouden daarom per meteen moeten stoppen. Want de kinderen worden op verschillende manieren uitgebuit. Zo worden de kinderen gebruikt om zware arbeid te verrichten, als seksslaven of zelfs voor de zwarte markt van de orgaanhandel.
We moeten onze stem verheffen en de discussie rond kinderhandel en kinderprostitutie blijven voeren, zelfs als het ongemakkelijk is. ‘Sound of Freedom’ biedt een gelegenheid om deze pijnlijke realiteit onder ogen te zien. Het is daarom dringend tijd om verantwoordelijkheid te nemen en gezamenlijk actie te ondernemen om deze onrechtvaardigheid uit te roeien.
Naast individuele acties zoals het informeren van kinderen en ouderen over de risico's en de eventuele gevolgen van mensenhandel, kunnen we ook als individu geld doneren aan organisaties die strijden tegen dit soort praktijken. Relevante informatie online of offline delen over dit onderwerp kan ook al het verschil maken. Bewuster gaan shoppen en dus producten vermijden waarbij het risico bestaat dat de producten tot stand zijn gekomen door bijvoorbeeld kinderarbeid.
Media als krachtig instrument
Het is ook essentieel dat overheden wereldwijd beleid implementeren dat gericht is op het bestrijden van kinderhandel en het beschermen van de meest kwetsbare leden van onze samenleving. Samenwerking over landen en zelfs continenten heen moet daarbij de normale gang van zaken worden. Alleen op die manier kan je wereldwijde mensenhandelnetwerken ontmantelen.
‘Sound of Freedom’ is een voorbeeld van hoe films en andere media kunnen dienen als krachtige instrumenten om een boodschap over te brengen en het publiek te betrekken bij belangrijke sociale kwesties. Maar het is aan ons, als kijker, om te vragen naar en te zoeken naar verhalen die ons aanzetten tot reflectie en actie.
Laten we de stilte doorbreken en luid en duidelijk spreken over dit gruwelijke onrecht. Laten we ervoor zorgen dat ‘Sound of Freedom’ niet langer een vergeten film blijft, maar een symbool van hoop en verandering in de strijd tegen kinderhandel. Samen kunnen we een wereld creëren waarin de stem van de onschuldige wordt gehoord en gerechtigheid zegeviert. Laat ons daarom streven naar een samenleving waarin elk kind de vrijheid heeft om zijn eigen melodie van vrijheid en geluk te zingen, zonder ooit te worden gevangen in de akkoorden van onderdrukking.