Wie zaterdag over de Meir van Antwerpen liep, heeft ze vast opgemerkt: meisjes in witte T-shirtjes die flesjes water en energiedrankjes van NRGY verkopen. NRGY is een organisatie die naast water en een energiedrank ook een positiever beeld van jongeren wil ‘verkopen’.
NRGY slijt ‘positive power’ onder de mensen door ‘free hugs’ en flesjes water uit te delen tijdens een multicultureel evenement op de Meir. Daarnaast zijn er gratis optredens en een Freestyle Basketball-showcase. NRGY is nog maar sinds begin juli op de markt, en staat voor positieve energie, jeugd. Bovendien sponsort het merk het goede doel door 25 procent van de 1,5 euro die een drankje kost af te staan. Maar het belangrijkste doel van het product is het positieve van jongeren benadrukken, omdat jongeren té vaak op een negatieve manier in de media verschijnen.
Ook de gratis optredens en het Freestyle Basketbal met basketballers uit Amsterdam en Antwerpen zijn een poging om de hedendaagse jeugd in een positiever daglicht te zetten.
Het publiek op de Meir is eensgezind over de reputatie van jongeren. De meeste mensen hebben geen slecht beeld van de jeugd, in tegenstelling tot de verwachtingen.“‘De jeugd van tegenwoordig’ is iets van alle tijden”, zegt Filip Verlinde, “In vergelijking met vroeger wordt er gewoon veel meer verwacht van hen.” Ook de Nederlandse Petra Piekart denkt niet negatief over de jeugd. “Als jongeren in aanraking komen met geweld gebeurt dat meestal onder invloed van alcohol.”
Hoewel er ook veel mensen zijn die nog nooit van het project gehoord hebben, zijn de reacties overwegend positief. “Goed initiatief, zeker als een deel van het geld naar de cliniclowns gaat”, zegt Nadine Neefs. “Het was een groot succes”, besluit Wendy Raemakers voldaan.
© 2008 – StampMedia – Shanah Houtrique & Stefanie van Stee