© Netflix

"I'm too white for the black kids and not white enough for the white kids." Dat denkt en voelt Ginny van de Netflix-serie Ginny & Georgia. In 2021 brengt de streamingdienst de serie voor het eerst uit. Het bestaat uit twee seizoenen en intussen kondigde Netflix aan dat er binnenkort zowel een derde als een vierde seizoen aan komt.

De serie gaat over een meisje Ginny dat met haar jongere broertje en moeder naar New England verhuist na de dood van haar stiefvader. Op haar nieuwe school vormt ze een diverse vriendengroep met leeftijdsgenoten. Het hoofdpersonage Ginny heeft een slechte band met haar moeder die op haar vijftiende zwanger werd. Ze worstelt vooral met het feit dat ze een donkere huidskleur heeft. Zowel op school als daarbuiten wordt ze geconfronteerd met racisme. Ze vindt dat ze door agenten en haar leerkracht anders bekeken en behandeld wordt.

Identiteitsontwikkeling

Het geeft een goed beeld van waarmee de jongeren zich tijdens hun zelfontwikkeling bezighouden. Waar ze over denken. Waar ze zich zorgen over maken. Aan de hand van de personages toont de serie hedendaagse moeilijkheden als een laag zelfbeeld, familieproblemen, racisme, liefde, seks, identiteitsontwikkeling, ... Ginny heeft bijvoorbeeld een moeilijke gezinssituatie en wordt geconfronteerd met racisme, maar met hulp van haar vrienden voelt ze zich beter. Door deze kwesties in beeld te brengen, kunnen jongeren die in dezelfde situatie zitten, zien dat het niet buitengewoon is en dat het normaal is om hulp te vragen en erover te praten.

De serie brengt het dagelijks leven niet te utopisch in beeld. Sommige personages zijn herkenbaar en geeft de kijker het gevoel dat die niet alleen is en dat er ook andere mensen zullen zijn die met dezelfde problemen kampen. Voor jonge meisjes als ikzelf die hard worstelen met hun lichaams- en zelfbeeld laat de serie zien dat het kan helpen om je te laten omringen door mensen bij wie je je goed voelt.

Het personage dat mijn aandacht trok, was Marcus Baker, de (ex)vriend van Ginny en de tweelingbroer van Maxine, de beste vriendin van Ginny. Tijdens de twee seizoenen wordt het duidelijk dat Marcus' beste vriend overleden is, wat hem diep heeft geraakt. Er wordt ook vermeld dat hij worstelt met depressie. Hij probeert zich anders voor te doen dan hij werkelijk is. Zowel voor Ginny als Marcus zou het de eerste keer zijn dat ze seks hebben, maar het blijkt dat Marcus daar niet helemaal eerlijk over was.

Nieuwe blik

"I don't think love is always a good thing. No one person should be responsible for your happiness". Tijdens zijn relatie met Ginny voelt hij zich gelukkig, maar niet veel mensen zien het probleem. Ginny is ook de enige die hem gelukkig kan maken en hij wil niet dat zijn geluk afhangt van één persoon. Als iemand invloed heeft op hoe je je voelt, kan dat zowel positieve als negatieve gevolgen hebben. Ginny is de eerste en enige persoon voor wie hij zich openstelt over zijn gevoelens en geheimen. Hij houdt er niet van om met te veel mensen om te gaan. Zijn uitstraling is heel mysterieus en somber, maar dat maakt het personage zo speciaal.

De serie toont hoe de jongeren de tegenslagen en moeilijkheden op een positieve manier kunnen overwinnen. Zo krijg je als kijker de kans om met een nieuwe blik naar zowel het leven als naar jezelf te kijken.