Ter gelegenheid van de 'European safer internet day' op 10 februari, lanceert de Europese Commissie, in samenwerking met het Antwerpse reclamebureau LDV United, haar eerste campagne ter promotie van een veiliger internet. In het bijgaande filmpje wordt het thema 'cyberpesten bij jongeren' aan de kaak gesteld. Deze film zal in 27 Europese landen verspreid worden via televisie en internet.
Sociale netwerksites
Cyberpesten is kenmerkend voor jongeren en bestaat uit verschillende soorten kwellingen, zoals beledigingen of vernederingen. Meestal gebeuren deze via gsm, sms of het internet. “Wij hebben dit actuele thema visueel gemaakt via een film. In deze film transformeert een meisje letterlijk in de scheldwoorden die ze te horen krijgt. De bedoeling is om jongeren aan te sporen veiliger om te gaan met internet”, vertelt Board Account Director bij LDV United Petra De Roos. “Via Facebook, Netlog, MySpace, MSN Messenger en tal van andere sociale netwerksites en blogs publiceren jongeren persoonlijke gegevens en maken zij profielen aan. Zij leggen hun grootste geheimen bloot en vergeten hierbij dat de hele wereld meekijkt. Maar daarnaast kan een jongere net zo makkelijk het profiel van zijn buurjongen, klasgenoot, kortom van eender wie aanmaken. De waarheidsgetrouwheid van de informatie is verre van duidelijk.”
OIVO
De jongeren zijn buitengewoon geïnteresseerd in de evolutie van de technologie en de talloze moderne ‘instrumenten’ die uitkomen. Maar het OIVO (onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties) stelt vast dat het gebruik van die informatie- en communicatietechnologieën en de evolutie daarvan niet zonder risico’s zijn.
“Ook onze secundaire doelgroep, ouders en leerkrachten, is zich nog te weinig bewust van de impact van de nieuwe media. Door het anonieme karakter van de nieuwe media kan die impact heel zwaar zijn voor het slachtoffer”, zegt De Roos. “Uit een studie van de Universiteit Antwerpen is verder gebleken dat drie op de tien jongeren al slachtoffer werden van cyberpesten.”
Overroepen
“De campagne is een goed idee, maar langs de andere kant is ze een beetje overroepen”, vertelt Lieze Lingier, specialiste op vlak van social networking sites. “Er zijn genoeg studies die aantonen dat jongeren zich bewust zijn van de gevaren van het internet.” Jongeren van hun kant staan sceptisch tegenover de campagne. “Ik denk dat de meeste jonge mensen zich bewust zijn van de eventuele gevaren van het internet”, zegt jonge internetter Mattias D’Hooge. “Maar de meeste van hen hechten daar weinig belang aan en gooien al hun informatie online. Het internet is nu eenmaal het medium van deze tijd om andere mensen te leren kennen. Als je je foto’s en informatie niet online zet, kan je ook geen mensen ontmoeten via sociale websites als Netlog en Facebook.”
De totale kostprijs van de campagne bedraagt 600.000 euro. Het filmpje duurt precies één minuut waaraan vijf maanden intensief gewerkt is. Voor de 27 landen zijn er in totaal 32 versies gemaakt.
Film te bekijken op YouTube .
© 2009 – StampMedia – Haik Guevorkian