Naar aanleiding van de tentoonstelling FOOTPRINT organiseerde het Antwerpse modemuseum enkele ontbijtgesprekken. Eén van de gasten was schoenenontwerper Pierre Hardy. Hij werkte al voor internationale modehuizen zoals Hermès, Dior en Balenciaga, maar na tien jaar besloot hij zich volledig op zijn eigen ontwerpen te focussen. "Prestatiedruk en winst spelen tegenwoordig een te grote rol in de mode-industrie."
Naast het ontwerpen van schoenen, gaf Pierre Hardy ook les aan net afgestuurde studenten uit diverse richtingen als communicatie, grafisch ontwerp en mode. Na veertien collecties per jaar te ontwerpen voor andere merken en zichzelf, kon hij het lesgeven niet meer combineren.
Oorspronkelijk had Pierre Hardy ambities om architect te worden, maar hij realiseerde zich al snel dat dat geen optie voor hem was. "Eer je een goed idee hebt, duurt het tien jaar voor het gebouw er staat. Dan kan je zeggen 'tien jaar geleden kwam ik met een goed idee af'", lacht de designer. "De modewereld is dynamischer. Elk seizoen is er een andere collectie. Dat is meer iets voor mij."
Werken voor grote modehuizen, heeft dat zijn voordelen en hoe was dat?
"Ik werkte vroeger onder andere voor Dior, toen al een groot modehuis, maar nog niet zo wauw als nu. Als modeontwerper was het mijn taak om schoenen te ontwerpen. Dat deed ik ook. Voor de rest was ik niet echt betrokkenen bij de business. Vroeger was Dior niet zo'n big deal. Iedereen heeft de film gezien of het boek gelezen, dus nu is Dior echt bekend.
Bovendien droeg ex-ontwerper Galliano ook bij aan de faam en het imago dat het modehuis nu heeft. Hetzelfde geldt voor Hermès, wat heel gericht was op lifestyle en niet zo zeer op mode. Dat merk draait meer om luxe, goed leer produceren in plaats van mode. Net daarom was het een grote uitdaging om voor hen te werken en kon ik hedendaagse, trendy stuks voor vrouwen ontwerpen."
Je ontwierp ook sneakers voor het Amerikaans urban merk GAP, iets helemaal anders dan de haute couture bij de grote modehuizen. Was dat een (on)logische stap voor jou?
"Ja best wel, vooral omdat ik het niet zo heb voor sneakerontwerpen. Het is altijd zo mainstream, kijk maar naar het merk Nike. Net daarom wilde ik een sportschoen ontwerpen, maar wel fris en nieuw, niet iets dat je elke dag op straat ziet.
Om een goede sportschoen te ontwerpen heb je geld en tijd nodig. Iets dat in de modewereld geen probleem is, want daar heb je tijd tot het volgende seizoen, maar voor het ontwerpen van een sneaker heb je dat niet. Het is dus een heel andere manier van werken."
Hebt u nog tips voor aspirantdesigners?
"Begin er niet aan! (lacht) Creativiteit en doorzettingsvermogen zijn een must. Geld mag niet je hoofddoel zijn. Ik heb veel respect voor Belgische ontwerpers zoals Ann Demeulemeester en Martin Margiella, die stopten toen mode commercieel werd. Prestatiedruk en winst spelen tegenwoordig een te grote rol in de mode-industrie."
© 2016 - StampMedia - Tara Boutaleb
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 21/01/2015