Meer en meer mensen zijn met hun smartphone in de weer tijdens het rijden. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), dat onderzoek deed naar het gebruik van de gsm op de baan. Naar aanleiding van die verontrustende resultaten start vandaag een grote campagne tegen bellen en sms'en achter het stuur. En dat is nodig, blijkt ook uit eigen onderzoek.

Het BIVV zette zich het afgelopen jaar op verschillende locaties en op verschillende tijdstippen naast de weg om auto's, en vooral hun bestuurders, in de gaten te houden. Daaruit concludeerden de onderzoekers dat 1 op de 30 chauffeurs met hun mobiele telefoon aan de slag zijn. Na afname van een enquête gaf ook een op twee bestuurders toe te sms'en tijdens het rijden. 45% verklaarde dan weer dat ze “soms belt”.

Naast die gegevens bestaan er in België geen enkele andere cijfers met betrekking tot gsmgebruik achter het stuur. Volgens Koen Peeters, woordvoerder van het BIVV, is het een moeilijk vast te stellen probleem. “Toch duiden cijfers in het buitenland op een zorgwekkende trend. Daar blijkt dat de smartphone in 25% tot zelfs 30% van de ongevallen aan de basis ligt”, weet Peeters. De veelheid aan functies die een smartphone omvat, werkt dat natuurlijk in de hand.

20 overtreders per uur

Hoeveel bestuurders zouden wij betrappen tijdens een uurtje turven? Op een namiddag in Antwerpen-Zuid passeerden 949 auto’s de revue. Op de eerste locatie, aan een kruispunt, betrapten we 8 chauffeurs met de gsm, waarvan drie bellend. Op de tweede betrapten we 12 chauffeurs met hun toestel in de hand, waarvan vijf bellend.

20 overtreders op een uur tijd of 2,1 procent van alle voertuigen. Dat is maar een ruwe schatting, want we konden niet zien of bestuurders een smartphone of tablet op hun schoot hadden liggen. We merkten wel op dat heel wat onder hen naar beneden keken. Oudere mensen doen dat niet, maar de overtreders zijn wel zeer divers. Verder konden we ook vaststellen dat de smartphone of tablet ook een zéér populaire bezigheid is voor de passagier.

Gedragsprobleem

Peeters spreekt van een gedragsprobleem. "We weten allemaal dat het niet mag, maar doen het toch. Het is quasi normaal om even je smartphone te checken wanneer je rijdt", stelt hij. "Met een generatie die werd opgevoed met de smartphone, wordt het risico alleen maar groter." Al doelt hij daarmee zeker niet op een probleem dat zich vooral bij jongeren voordoet, "Integendeel zelfs: er zijn heel wat businessmensen die hun telefoon op de weg raadplegen", aldus Peeters.

Politie Antwerpen heeft geen concrete cijfers van ongevallen waarbij smartphonegebruik de oorzaak was. Er bestaat ook nog geen wetsvoorstel om de gsm te controleren na een verkeersongeluk. Een systeem dat in Groot-Brittannië wel al van kracht is. Daar wordt bij elk ongeluk de gsm in beslag genomen. "Geen slecht idee", meent een woordvoerster van politie Antwerpen, "Wij zijn voorstander van elk soort campagne dat de bestuurder alerter maakt. Fietsers niet buiten beschouwing gelaten!"

Inderdaad: een vaak vergeten voertuig: de fiets. Ook fietsers zijn bestuurders, en worden bestraft als ze betrapt worden met een gsm achter het stuur. De politie vordert van een betrapte fietser een onmiddellijke inning van 100 euro. Tara (16) valt uit de lucht als we haar dat vertellen: “Wie smst er nu niet op de fiets?” Sakina (20) vraagt meteen daarop of lopend op straat dan ook telt. Geen nood: dat mag.

Not done

Navraag leert dat een overtuigende meerderheid van jongeren de mobiele activiteit op de weg not done vinden, maar ze geven tegelijkertijd toe dat ze zelf niet geheel onschuldig blijven. Het besef van gevaar is gevoelig aanwezig, al houdt hen dat niet tegen om het zelf te doen. Een kleine peiling onthult dat de helft van de jongeren verklaart te sms'en of bellen tijdens het rijden, zowel in de auto als op de fiets.

"Ik weet dat het eigenlijk niet goed is, maar aan de andere kant: ik werk ’s nachts, en dan houdt het toestel mij soms gewoon wakker achter het stuur", oppert Virginie (27). Lien (20), die net haar voorlopig rijbewijs heeft, beseft echter dat een volle aandacht op de baan echt noodzakelijk is. "Ik ben al afgeleid als ik nog maar met mijn passagier praat. En dan kijk ik nog naar de weg. Wat moet dat wel niet zijn als mijn ogen op mijn smartphone gericht zijn!"

© 2014 – StampMedia – Petra Jacobs, foto: Dominic Zehnder


Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 29/07/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 29/07/2014
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 29/07/2014