Studenten van de K.U.Leuven (KUL) stellen sinds dit academiejaar hun examenroosters zelf samen. Via de toepassing Individueel StudieProgramma (ISP) kunnen ze ook online hun studieprogramma samenstellen. Met dit aanbod wil de KUL flexibeler zijn.
Elke KUL-student krijgt bij zijn of haar inschrijving online toegang tot het ISP. Die toepassing staat hen voortaan niet alleen toe zelf hun examenrooster te regelen, maar ook het lessenrooster erop af te stemmen. Voortaan dus geen gemor meer over lastige uren en onhaalbare examenroosters. Studenten hebben een beslissingsrecht, maar ze moeten wel hun studieprogramma voorleggen aan een verantwoordelijke. Elke faculteit heeft haar ISP-verantwoordelijke, die de programma’s van de studenten controleert en vervolgens goed- of afkeurt. Concreet betekent dit dat studenten aan het begin van het academiejaar hun voorstel voor zowel het eerste en tweede semester indienen. Een officiële goedkeuring door de verantwoordelijken volgt dan ten laatste op 15 november.
Flexibel universitair onderwijs
De flexibilisering van het universitair onderwijs zit in de lift. Na de overschakeling van het jaarsysteem naar het creditsysteem, is er met de zelfregelbare examenroosters een nieuwe mijlpaal bereikt in het leven van de studenten. Volgens een woordvoerster van de KUL is die flexibilisering nodig om een stijgend aantal studenten te kunnen ontvangen. Na het middelbaar onderwijs kiest de jeugd steeds vaker voor universitaire studies. De KUL alleen al telde vorig academiejaar 39.383 studenten, een stijging met 4,85% in vergelijking met het jaar daarvoor. Aan hen wil de KUL nu een meer flexibele leeromgeving aanbieden.
Studenten aan het woord
Toch staan net deze studenten niet te springen om meer flexibilisering. Het hele gedoe met hun individueel studieprogramma is volgens hen eerder een last dan een voordeel. Zij die vakken van verschillende jaren combineren, krijgen vaak te maken met overlappingen in hun lessenrooster en zijn op die manier ook beperkt in het opstellen van hun examenrooster. In sommige gevallen zijn studenten zelfs verplicht optionele vakken te laten vallen of in te ruilen voor andere keuzevakken.
Bovendien werden ze niet goed ingelicht over dit nieuwe systeem, zo getuigen sommigen van hen. De studenten vinden dat er te weinig infopunten zijn en ze voelen zich in de steek gelaten. Of er ook heilzame effecten zijn, zal pas duidelijk worden na de eerste examenresultaten.
© 2011 - StampMedia – Annelies Vanmechelen
Dit artikel werd gepubliceerd door Gündem op 28/11/2011