Studenten Productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen bedachten een week lang manieren om het De Coninckplein in Antwerpen positief te veranderen. Dat deden ze in het kader van de XPlore Design Week, een projectweek waarin de studenten zich inzetten voor verschillende activiteiten. De workshop 'sense of community' focust op ontwerpen voor een publieke ruimte.

Tijdens de XPlore Design Week maakten de studenten inclusive design: ingrepen in de openbare ruimte die voor zoveel mogelijk verschillende mensen toegankelijk zijn, met de bedoeling om mensen bij elkaar te brengen.

Het De Coninckplein komt regelmatig in het nieuws met verhalen rond overlast. Daarenboven ligt het plein ligt in een zogenoemde ‘aankomstwijk’: een wijk waar nieuwkomers zich installeren bij aankomst in België, maar meestal niet lang blijven. “Die twee factoren zorgen ervoor dat er in deze wijk weinig sociale interactie is: mensen investeren amper in relaties met buurtgenoten”, vertelt Leonie Delaey, die de workshop leidt.

Om die relaties te verbeteren, interviewden de studenten van de UA voorbijgangers en bewoners van het plein. Ze bedachten verschillende concepten om ervoor te zorgen dat de gebruikers van het plein meer met elkaar zouden praten. De studenten doopten het plein na afloop van hun projectweek om tot het ‘Diversiteitplein’.

"We wilden dat mensen zich vertegenwoordigd voelden” - Maarten Jonckheer (deelnemende student)

Een kleurrijke wereld

Student Maarten Jonckheer (22) legt één van de concepten uit: “We hingen een versimpelde wereldbol op aan de basketbalpaal op het plein. Zonder uitleg snapten mensen meteen wat de bedoeling was: ze doopten hun vinger in de inkt en zetten die op hun land van herkomst. Er zijn veel nationaliteiten aanwezig op het plein en we wilden die graag representeren. Zo creëerden we een kleurrijke wereld met allemaal vingerafdrukken. We wilden dat mensen zich vertegenwoordigd voelden.”

Let's talk

“We wilden mensen stimuleren om conversaties aan te gaan, maar merkten dat het niet vlot verliep. Daarna heb ik een bordje vastgehouden waar Let’s talk opstaat”, vertelt tweedejaarsstudent Sander Van der Eecken (19), “Daarna heb ik met verschillende mensen gepraat, waaronder een vrouw uit Haïti. Er is een man die vaak op het plein rondwandelt met zijn kat. Ook met hem heb ik gepraat. In mijn vrije tijd ben ik videograaf en dat vertelde ik hem. Hij reageerde enthousiast en zei dat hij mijn diensten kon gebruiken voor een toekomstig project waar hij mee bezig is. Door sociaal te zijn en te praten met mensen die ik op het eerste gezicht voorbij zou lopen, heb ik er een potentiële klant bij.”

Studente Amber Mertens (20) besluit: “Oorspronkelijk dachten we dat het een goed idee was om het plein te moderniseren, maar dat bleek na de gesprekken met de buurtbewoners niet de hoogste nood. Ik vond de afgelopen week leerrijk omdat ik me er niet bewust van was dat mensen echt op zoek zijn naar gesprekken. Als productontwikkelaar ben je met producten bezig en minder met interactie. Hier was die interactie echt de hoofdzaak.”

Bekijk hier de video die student Sander Van der Eecken maakte over de projectweek:


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen op 23/12/2023.

vorige volgende