De alternatieve taxidienst Uber mag niet langer zijn dienst UberPop aanbieden in Brussel. Dat heeft de Brusselse rechtbank van Koophandel beslist. “De consument moet beschermd worden”, luidt het bij de vaklui. "Voor innovatieve mobiliteitsoplossingen moet je niet rekenen op Brussel", klinkt het op sociale media.

UberPop moet per direct stoppen met bestaan in Brussel. Per overtreding moet taxibedrijf Uber 10.000 euro boete betalen. Wim Faber, hoofdredacteur van het Nederlandse vakblad Personenvervoer volgt al jaren de activiteiten van het Amerikaanse taxibedrijf Uber. Hij kijkt met bezorgdheid naar UberPop, hun dienst met privéchauffeurs.

“De consument moet beschermd worden”, stelt Faber. “Als je gebruik maakt van een vergunde taxi, ben je er zeker van dat die voldoet aan alle eisen en verzekerd is. Bij UberPop ben je bij een ongeval als klant niet verzekerd. Ik vind dat de rechtbank in dit geval de juiste beslissing heeft genomen”, zegt hij.

Geen echte taxi

Uber Taxi is een bedrijf dat zijn wortels heeft in de Verenigde Staten. Door het gebruik van verschillende sociale media zoals Facebook en Twitter kon het bedrijf een vernieuwend systeem bedenken om particulieren te vervoeren. Zo lanceerde ze de dienst UberPop. Een klant kan snel contact opnemen met het bedrijf via Twitter en vermijdt hierdoor telefonische wachttijden. Door het groeiende succes breidden de eigenaars al snel hun diensten uit tot over de hele wereld.

Via een app kunnen ook particuliere chauffeurs namelijk hun diensten aanbieden. De niet-professionele bestuurder deelt zijn wagen met een klant en krijgt hiervoor een minimale vergoeding. Het nieuwe systeem werkt in het voordeel van het bedrijf, aangezien de prijs bijzonder laag ligt. Het gebruiken van een Ubertaxi in het centrum van Brussel kost maar 4 euro. Een zware klap voor de klassieke taximaatschappijen. “Oneerlijke concurrentie”, luidt het bij de andere taxidiensten in Brussel.

Gelijk speelveld

In tegenstelling tot een normaal taxibedrijf moet UberPop geen rekening houden met de strikte wetgeving aangaande taxi- en locatievoertuigen. “Uber kan gemakkelijk de Belgische wetgeving omzeilen”, zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van GTL-Taxi. “De bestuurder wordt niet per uur betaald maar krijgt slechts een deel van het bedrag per rit.” In België geldt namelijk de 3-urenwetgeving. Die bepaalt dat chauffeurs in Brussel minstens drie uur achtereen arbeid moeten leveren alvorens ze recht hebben op een vergoeding. Dat is volgens Steenberghen niet het geval bij de werkwijze van Uber.

Uber Taxi is al actief in 34 landen in Europa, Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Sociale media barsten dan ook van uitlatingen over het feit dat de dienst in Brussel bot vangt. “Voor innovatieve mobiliteitsoplossingen moet je niet rekenen op Brussel”, klinkt het. Bas Kurstjens van de krant De Tijd gaat nog een stapje verder: “Eerst 4G en nu weer met Uber: wat is dat toch met Brussel om zo hardnekkig in het stenen tijdperk te willen blijven ronddabberen?”, aldus de coördinator ondernemingen.

“Het is niet correct om op de markt in te breken op deze manier”, reageert Faber. “Er bestaan al reeds 20 jaar diensten waarmee je gratis liften kunt regelen. Een goed voorbeeld daarvan is Taxistop. Op een betaalde manier werkt zoiets niet. Zelfs als ze een vergunning weten te krijgen, kan UberPop binnen de huidige regelgeving niet verder bestaan. De taxibedrijven moeten op een gelijk speelveld kunnen concurreren”, aldus Faber.

© 2014 – StampMedia – Jelle Geuns & Stef Vananderoye


Dit artikel werd geopubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 15/04/2014