reacties (0)

Het theatergezelschap van Sering vzw, een sociaal artistieke werkplaats uit Borgerhout brengt met UitgePERSt een bijtende kritiek op het verval van het medialandschap. StampMedia trok naar de première van deze mediasatire voor leken.

De redactie van “De Toekomst” staat voor grondige herstructureringen, de krant moet een facelift krijgen om de lezers beter te dienen. Volgens de marketingverantwoordelijke leest de man in de straat niet graag lange artikels. Journalisten moeten dus snoeien in hun teksten. Moeilijkere thema’s zoals internationaal nieuws verdwijnen naar de achtergrond.

Verval van het medialandschap

De voorstelling van “UitgePerst” vertelt het verval van het medialandschap. De kloof tussen de marketingafdeling en de redactie vervaagt. De marketing drukt zijn stempel en journalisten moeten rekening houden met commerciële denkpatronen. Bij steeds meer journalisten brandt een gevoel van ongenoegen over de werking van de redacties.

Rioolpers

Journalisten blunderen omdat regel nummer één van de journalistiek niet in acht wordt genomen: het controleren van de feiten en de betrouwbaarheid van de bronnen. Door tijdsgebrek worden leugens en speculaties verspreidt in de wereld. Riool- en roddeljournalistiek palmt de markt in, terwijl cultuur, politiek en –dieptejournalistiek naar de achtergrond verschuift. Dit creëert spanningen op de werkvloer van “De Toekomst.” Vooral journalisten die al 30 jaar ervaring hebben begrijpen niet waarom de redactie ‘sappiger’ nieuws moet brengen en alleen onbenullige weetjes in de kijker moet plaatsen.

Marketingstrategieën

“UitgePERSt” is een absolute aanrader, niet alleen voor perslui. Johan Kalifa Bals, Souliman De Croock, Rania Gaaloul, Mia Grijp, Rebacca Huysss en Xuan, Nguyen, de zes hoofdrolspelers toveren het decor om tot een redactie. Het stuk start met sappige humor over de redacties van “De Grote Klok, Salut iedereen, Vlasgaard en Perspectief.” Los van de realiteit sleept het stuk je mee en kom je tot het besluit dat er geen logica zit in de marktstrategieën. Marktonderzoeken moeten uitwijzen wat mensen willen maar op het einde van het stuk geven interviews van de man uit de straat een ander beeld.

Informatie-armoede

Het theatergezelschap van Sering vzw is ervan overtuigd dat er vooral in de mainstream media informatie-armoede heerst. “Voor we aan deze productie begonnen wisten we niets van de heersende problemen in de journalistiek. We zijn er aan begonnen als leken en wilden andere leken informeren,” zegt Xuan Nguyen, die de rol van marketeer vertolkt. Na gesprekken met verschillende journalisten en de lectuur van tal van boeken wilde het theatergezelschap van Sering vzw de problematiek aankaarten en een verhaal vertellen dat niet zwart wit is. “Het publiek wordt overdonderd door reclame, waar we soms grote vraagtekens bij plaatsen. Je kan het verschil niet meer zien tussen een advertentie of een geschreven artikel. Het is absurd maar realiteit.” benadrukt Nguyen.

"UitgePERSt" is nog te zien op 18, 19 en 20 december 2009.
Meer info op www.sering.be

© 2009 - StampMedia – Nancy Verresen


Reacties

Plaats een reactie