Blogwebsite Tumblr gaat afbeeldingen scannen op merkaanwezigheid. De site geeft aan de informatie niet te koppelen aan advertenties, maar sluit dat in de toekomst niet uit. Het is de bedoeling om aan bedrijven door te geven "op welke manier er over hun merk wordt gepraat".

De blogwebsite Tumblr gaat afbeeldingen scannen op de aanwezigheid van merken. De site sloot vorige week een overeenkomst af met Ditto Labs, een bedrijf gespecialiseerd in merkherkenning.

Dagelijks worden meer dan 120 miljoen afbeeldingen op de door Yahoo beheerde blogsite geüpload. Een bron van informatie voor merkgerelateerde advertenties, al geeft Tumblr aan voorlopig niet van plan te zijn de resultaten hieraan te koppelen.

Het is de bedoeling van de overeenkomst tussen Tumblr en Ditto Labs om bedrijven een betere kijk te geven op hoe er over hun merk wordt gepraat.

Ook Facebook en Google doen het

Tumblr is niet de enige website die afbeeldingen scant. Facebook gebruikt DeepFace om tagsuggesties bij foto’s mogelijk te maken. Het systeem kan gezichten herkennen met bijna dezelfde precisie als het menselijke brein.

Zo kan DeepFace met 97,25 procent zekerheid zeggen dat het om de juiste persoon gaat. Ter vergelijking, het menselijke brein doet dit met 97,53 procent zekerheid.

Ook Google scant geregeld afbeeldingen in zijn maildienst Gmail om, zo zegt Google zelf, kinderporno op te sporen. Zo werd John Henry Skillern begin deze maand opgepakt door een tip van de internetgigant.

© 2014 – StampMedia – Charlotte Goeyers


Dit artikel werd eerst gepubliceerd op deredactie.be op 26/08/2014