De verkoop van gebruikte goederen tiert welig dankzij het internet. Met Facebook lijkt tweedehandsverkoop een nieuw leven te krijgen. De Facebookgroep 'Uitverkoop' is een initiatief van zeven Belgische jongedames en biedt iedereen de mogelijkheid om gebruikte kleren te verkopen.
Een van de bezielers is de 18-jarige Emily Damoiseaux, studente fotografie aan het SISA Antwerpen. Het idee groeide tussen vriendinnen om orde te scheppen: "Wij verkochten al kleren aan elkaar op Facebook, maar omdat de kledingstukken over zo veel profielen verspreid waren, was het moeilijk om een overzicht te houden", vertelt Damoiseaux.
De 17-jarige oprichtster Britt Van Damme, studente audiovisuele vorming aan de kunsthumaniora, benadrukt de voordelen: "Via zo'n groep spreek je een veel breder publiek aan." De nood was blijkbaar hoog, want op twee maanden tijd steeg het ledenaantal tot meer dan 22.000.
Girlpower
De opzet is simpel: "Als je een kledingstuk wil verkopen, vermeld je de maat, startprijs en de regio waar je woont", legt Damoiseaux uit. "Wie eerst biedt, wint normaal gesproken het item. De betaling en verzending regelen de koper en verkoper onderling af." Waarom enkel kleren en geen andere voorwerpen? "Voor elektronica en andere zaken kan je terecht op andere veilingsites", verklaart ze.
Hoewel 22.000 een indrukwekkend getal is, beschikken andere veilingsites over een hoger aantal bezoekers. Maar Uitverkoop heeft wel een grote troef: "Een groep op Facebook vergemakkelijkt voor veel geïnteresseerden het aan- en verkopen van spullen, vooral omdat iedereen tegenwoordig op Facebook zit", licht Damoiseaux toe.
Toch is een groep met duizenden leden beheren een zware klus, daarom duidde Van Damme zes andere administrators aan: "Ik ken elke administrator persoonlijk en vertrouw ze compleet. Je hebt als administrator de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt."
Verkoop uw rommel ergens anders
Maar niet iedereen is opgezet met een spullenverkoop op Facebook. Groepen zoals 'FB is géén kledingwinkel! Verkoop uw rommel op een ander' telt al bijna 4.000 leden en groeit dagelijks. De grootste frustratie onder de 'haters' is het verschijnen van verkochte items in de newsfeed van Facebook, wat met 20.000 leden voor spam kan zorgen. De leden wijzen Uitverkoop er ook op dat de verkoop van spullen thuishoort op Tweedehands.be of Kapaza.
Maar de meeste reacties in de groep zijn eerder humoristische parodieën op de Uitverkoopgroep: "Te koop: volledige encyclopedieset. Weg wegens vrouw die alles toch beter weet." Van Damme begrijpt de reacties heel goed: "Ik word soms ook gek van al die notificaties, maar als je het echt beu bent, kan je jezelf verwijderen met een druk op de knop."
Ondanks de kritiek ontbreekt het de dames niet aan ambitie. Een website zou binnenkort online moeten staan. "De site zal gelinkt zijn aan Facebook en is makkelijker te beheren. Een Facebookapplicatie zit ook in de pijplijn", besluit Van Damme.
© 2011 - StampMedia - Vincent Buyssens
Dit artikel werd gepubliceerd door Belg.be op 29/08/2011
Dit artikel werd gepubliceerd in Metro op 15/09/2011 p.12