Voor de 72ste editie van de Boekenbeurs in Antwerpen heeft Boek.be weer heel wat in petto. Er zijn tal van standhouders waar de bezoeker ongegeneerd kan rondsnuffelen en aangekochte boeken kan laten signeren. Op de Boekenverdieping vinden dan weer de meer interactieve activiteiten plaats. Maar hoe zit het met het aanbod voor jongeren?

Moeilijke doelgroep

“Jongeren zijn heel belangrijk voor de Boekenbeurs,” vertelt Patricia De Laet, communicatieverantwoordelijke van Boek.be. “Niettemin moet ik toegeven dat het aantal programmapunten voor jongeren van 16 tot 22 jaar in vergelijking met andere doelgroepen eerder beperkt is,” voegt ze daar snel aan toe. “Daarvoor heb ik een simpele verklaring: zij zitten op de rand van volwassenheid en in de middelbare school maken ze de sprong van jeugd- naar volwassenenliteratuur. Dat maakt het een iets moeilijkere doelgroep om te bereiken.”

De ene jongere vindt dat echter geen probleem, terwijl de andere zich wat ‘verwaarloosd’ voelt. “Voor bezoekers onder de 15 jaar zijn er tal van activiteiten, maar aan ons wordt heel wat minder aandacht besteed,” stelt Niek Roels (20). “Dat vind ik jammer. Anderzijds draait het om de zoektocht tussen al die verschillende soorten boeken. Ik amuseer me er dus best.” In totaal zijn er op het grootste boekenfestijn van Vlaanderen ongeveer 60.000 boeken te ontdekken, geëtaleerd door 107 verschillende standhouders.

Verscheidenheid

“Het is altijd fijn om rond te lopen op de Boekenbeurs,” zegt ook Wim Van Vlierberghe (18). “Er zijn veel signerende auteurs, er is een enorm groot leesaanbod én er hangt een gezellige sfeer. Bovendien is er voor ieder wat wils en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste, niet?”
De verscheidenheid aan genres is één van de sterke punten van de Boekenbeurs. Kenneth Aldelhof (21): “Dit jaar ga ik voor het eerst naar dit boekenfeest en wat me het meest aanspreekt, is de ruime keuze die er je hebt. Je kan er alles vinden: van filosofische werken tot kookboeken. Ik kijk er dan ook enorm naar uit.”

Communicatie

Toch schort er wat met de communicatie ten aanzien van jongeren. De Laet: “Het klopt inderdaad dat we redelijk weinig reclame voeren die gericht is op jongeren. Misschien moeten we daar volgend jaar maar eens verandering in brengen.”
Aldelhof vindt dat alvast een goed idee. Het was immers toevallig via een vriendin dat hij het bestaan van de Boekenbeurs ontdekte. “De organisatie zou meer moeten werken via populaire media zoals Studio Brussel, Netlog en televisiezenders. Op die manier zouden ze meer jongeren kunnen aantrekken.”

De Boekenbeurs loopt van vrijdag 31 oktober tot dinsdag 11 november in Antwerp Expo (Jan Van Rijswijcklaan, Antwerpen). Iedere dag open van 10u00 tot 18u00 (op dinsdag en donderdag tot 22u00). Meer info: www.boekenbeurs.be

© 2008 – StampMedia – Marjolein Lambrechts