reacties (0)


GENT - Ondanks de besparingen die Gent moet doorvoeren, kan schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) 15 miljoen euro investeren in nieuwe fietsinfrastructuur. ‘Nu stuit je als fietser al te snel op verwarrende hindernissen.’

Het Gentse stadsbestuur voorziet in zijn meerjarenplan vijftien miljoen euro voor fietsinfrastructuur. Met dat geld zou je zo’n vier stadshallen kunnen bijbouwen. “Gent heeft als fietsstad nog veel werk”, weet Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit en van Openbare werken.

“Vijftien miljoen euro is uiteraard veel geld, maar Gent moet er als fietsstad op vooruit gaan. Er is in de voorbije legislaturen bescheiden ingezet op fietsinfrastructuur. Dat kan veel beter. Vandaag moet je al een durver of een student zijn om met de fiets door het Gentse te rijden. Met ons budget willen we ervoor zorgen dat iedereen zonder zorgen voor de fiets kan kiezen.”

Weg van auto’s

Een van de belangrijkste elementen van een veilig fietsnet zijn fietspaden die gescheiden zijn van de weg, vindt Watteeuw. “Zo werken we op dit moment aan een verbinding tussen Gent en De Pinte via de Parkbosbruggen. Via die oude spoorwegbedding kun je richting De Pinte fietsen zonder langs de drukke Kortrijksesteenweg of Oudenaardsesteenweg te moeten spurten.”

Watteeuw beseft ook dat niet alle fietspaden kwalitatief in orde zijn, wat wel noodzakelijk is. “Nu stuit je als fietser al te snel op verwarrende hindernissen of zijn er gewoon geen verbindingen voorzien tussen twee goede fietswegen. Mijn dienst is op dit moment fietsroutes aan het screenen om absurditeiten en oneffenheden te rapporteren, zodat we die toch al de wereld uit kunnen helpen.”

Antidiefstal

Een ander zwak punt blijft fietsendiefstal. “Die ligt veel te hoog”, geeft Watteeuw toe. “Om meer Gentenaars op de fiets te krijgen, zullen we ervoor moeten zorgen dat de diefstal van fietsen omlaag gaat. Dat doe je door goede en voldoende fietsstallingen te voorzien. Ook mensen met een bakfiets moeten die gemakkelijk kwijt kunnen.”

Ziet hij brood in fietsdeelsystemen, zoals Villo in Brussel en Velo in Antwerpen? “Daarvoor is een stad als Gent te klein, waardoor de kost heel hoog oploopt. We willen wel inzetten op doelgroepen. Het is bijvoorbeeld de bedoeling fietsen te voorzien op de Park & Ride in Gentbrugge. Mensen die Gent komen bezoeken, kunnen daar heel gemakkelijk hun wagen kwijt en kunnen dan zonder stress de stad in. Enige voorwaarde is dat je de fiets aan het einde van de dag opnieuw op zijn plaats zet.”

© 2014 - StampMedia - Freek Evers, foto: Maarten Raes


Reacties

Plaats een reactie