Tegenwoordig is het al crisis wat de klok slaat. De crisis heeft bijgevolg haar weerslag in alle aankopen van de consument, de burger wordt zuiniger met zijn geld. Maar zal dat ook zijn weerslag hebben tijdens de feestdagen? Zal de kerstman ook het slachtoffer worden van de economische instorting en zuiniger (lees gieriger) worden?
De winkels
De kerstvakantie valt dit jaar uitermate vroeg, meer tijd dus om cadeautjes te kopen. Maar zullen er minder kerstcadeautjes verkocht worden, nu de recessie officieel voorspeld is geweest?
Sandra Thieleman, klantenverantwoordelijke van warenhuis FNAC, vindt alvast van niet. “Het is natuurlijk wel al eventjes aan de gang, mensen gaan zuiniger en bewuster om met het geld dat ze hebben. Dat zien wij bijvoorbeeld aan het grotere succes die onze promoties en actiedagen hebben. Wat ons wel opvalt, is dat in tegenstelling tot de lagere verkoopcijfers het jaar door, de kerstuitgaven van de mensen min of meer stabiel blijven ten opzichte van vorig jaar”.
Krijgen de jongeren nog cadeautjes?
Dat bevestigt Kayla D’Hondt 16 jaar. “Of mijn moeder nu minder koopt tijdens het jaar weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik dit jaar zelfs meer krijg onder de kerstboom. Ik denk gewoon dat mijn ouders niet willen besparen op ons kerstfeest”. Dat is ook wat de 16-jarige Yasmine Van Moortel zegt: “Ik denk dat mijn ouders zich bij het cadeautjes kopen vooral baseren op mijn rapport en niet zozeer op de aandelen van Fortis die dalen.”
Overdaad schaadt
Ghis Van Bree en Fil Klaas vinden ook dat hun kerstfeest niet het slachtoffer mag worden van de economische crisis. “Wij hebben natuurlijk geluk dat wij allebei werken, en dat wij de crisis nóg niet voelen, maar al zou dat zo zijn, dan vinden wij niet dat onze familie en het kerstfeest daar het slachtoffer van mogen zijn. Er mag dus wat geld inzitten, maar overdaad schaadt.
In Nederland ligt het wat anders legt Fraukje De Vries uit. Wij kopen natuurlijk altijd bewust maar bij ons is Sinterklaas vooral het moment om cadeautjes uit te delen, bij kerstmis is dat wat minder.
De crisis leeft dus bij de mensen en dat heeft zijn weerslag op hun aankopen, maar toch vinden de mensen dat het plezier en de gezelligheid van hun kerstfeest niet het slachtoffer mogen worden van alle financiële heisa.
© 2008 - StampMedia - Kamal Kharmach