In september krijgt de wielerkalender er een nieuwe topafspraak bij. De karavaan van de World Ports Classic, een tweedaagse topwedstrijd, trekt dan immers voor het eerst van Rotterdam naar Antwerpen.

De succesvolle doortocht van de Ronde van Frankrijk 2010 in België en Nederland staat nog vers in ieders geheugen gegrift. Ook het stadsbestuur van Rotterdam was tevreden met de Tourstart. Ze besloten in samenspraak met ASO (organisator van onder meer de Ronde Van Frankrijk) een nieuwe koers op papier te zetten. Als aankomstplaats kozen ze Antwerpen uit. "Zo worden de twee grootste havensteden van Europa met elkaar verbonden", zegt sportschepen in Antwerpen Ludo Van Campenhout.

Van Campenhout is erg opgetogen over de nieuwe wedstrijd, die de naam World Ports Classic meekreeg. "Antwerpen heeft een zeer rijke wielertraditie, met vroeger bijvoorbeeld de succesvolle zesdaagsen van Antwerpen. Vandaag vinden onder meer de Schaal Sels, de Havenpijl en het na-tour Dernycriterium in en rond de stad plaats. Er was dus in Antwerpen en Vlaanderen, maar ook in Rotterdam en Nederland, een duidelijk potentieel om een nieuwe klassieker uit de grond te stampen."

Grand Départ in Antwerpen?

De samenwerking tussen Rotterdam en Antwerpen, maar ook de ASO verliep vlekkeloos. "Er was een uitstekende verstandhouding. Beide partijen hebben elkaar meteen gevonden", vertelt Van Campenhout. Ook voor de samenwerking met ASO werd bewust gekozen. "Door die samenwerking hebben we een garantie op grote namen in de wielerwereld, maar diepen we ook onze contacten met ASO verder uit."

Van Campenhout steekt daarbij zijn ambitie niet onder stoelen of banken. "Op deze manier proberen we de Tour nog een keer naar Antwerpen te halen. Waarom zelfs geen Grand Départ?"

De geruchten op een mogelijke Tourstart in Antwerpen laaiden al een keer in 2010 op. Een vroegst mogelijke Tourstart zou dan in 2014 kunnen plaatsvinden, maar dan zal Antwerpen moeten opboksen tegen kandidaten zoals Utrecht, Barcelona of zelfs Qatar. Eerder suggereerde de Franse Tourorganisatie al dat een start in Antwerpen pas ten vroegste voor 2018 zou zijn.

Een koninklijke massaspurt

De eerste etappe van de wielerwedstrijd met UCI-categorie 2.1. zal op 31 augustus na 201 kilometer eindigen in de Beukenlaan in Antwerpen, nabij het Nachtegalenpark en Park Den Brandt. Eén rit in lijn vanuit Rotterdam die naar alle waarschijnlijkheid op een massaspurt zal uitdraaien. "Met de World Ports Classic mikken we op het spektakel van de snelle sprinters", zegt Van Campenhout. Maar wat heeft de wedstrijd dan meer dan bijvoorbeeld de Scheldeprijs? "De mensen zien tijdens de Scheldeprijs de toprenners wel vertrekken in Antwerpen, maar niet aankomen. We verwachten een koninklijke massaspurt, iets wat de Antwerpenaren niet elke dag live te zien krijgen".

Eén dag later vertrekken de renners om 11u dan weer richting Rotterdam voor een rit van 161,5 kilometer. Als decor voor de startplaats werd het MAS uitgekozen.

Een blijvertje

Meerdere topteams zoals Saxo Bank en Omega Pharma - Quick Step verzekerden reeds hun deelname aan de nieuwe etappewedstrijd. In totaal nemen 18 teams uit 9 verschillende landen deel aan de eerste editie van de World Ports Classic.

Van Campenhout is er zeker van dat de nieuwe wielerwedstrijd een blijvertje is en daarbij dus het potentieel heeft om uit te groeien tot een internationaal gerespecteerde klassieker. "Als wielerwedstrijd kan je nooit starten in een hoge categorie, maar je kan wel groeien. Met de steun van ASO en de garantie dat de grote ploegen aanwezig zullen zijn, heeft deze nieuwe koers alles in zich om een vaste waarde te worden. Ik heb daar alle vertrouwen in", besluit de schepen.

© 2012 - StampMedia - Niels Timmermans


Dit artikel werd gepubliceerd door Extrasport.be op 27/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 27/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 27/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 27/06/2012