Netflix kwam deze nacht naar België. De streamingdienst bewees zijn succes al in de Verenigde Staten en elders ter wereld. Maar of Netflix ook hier zal aanslaan, blijft nog maar de vraag. "Alleen als het aanbod groot genoeg is, overweeg ik om het aan te schaffen."

Deze maand verovert Netflix ook het Europees continent. De online videodienst zal dan ook beschikbaar zijn in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Luxemburg. Netflix belooft om duizenden films en series beschikbaar te maken op eender welk scherm naar keuze en dat voor een bedrag van 8,99 euro per maand.

Bij onze noorderburen, waar Netflix vorig najaar al verkrijgbaar was, was het bedrijf verrast door het succes. Al na 2 maanden maakte 6 procent van de Nederlanders gebruik van de dienst. Toch liet Reed Hastings weten dat zijn bedrijf in Nederland voorlopig nog verlies maakt. “Het duurt altijd enkele jaren voordat we op nieuwe markten winst maken”, aldus Hastings. Klassieke tv-zenders zijn ook niet happig om samen te werken. “Ze gunnen ons zo weinig mogelijk content”, beargumenteerde Hastings.

Succes van iPhone

Of de gemiddelde Belg laaiend enthousiast is om zich binnenkort een Netflix-account aan te schaffen, blijft nog maar de vraag. In een wereld waar het mogelijk is om naar hartenlust gratis films en series te downloaden, rijst de vraag of we Netflix wel echt nodig hebben.

Ben Caudron, socioloog en internetpionier in België, zegt alvast dat de vraag of we zitten te wachten op de komst van Netflix niet relevant is: “We waren ook niet aan het wachten op de komst van de iPhone, maar kijk rond. Uiteindelijk bleek hij toch een succes”.

Gebruiksvriendelijk en betaalbaar

Uit een peiling bij verschillende jongeren blijkt dat de houding momenteel nog afwachtend is. Gunther (25): “Ik vergelijk het met Spotify. Ik vind het niet erg om een klein bedrag te betalen voor een eindeloos aanbod aan muziek. Als Netflix een even groot aanbod heeft en even gebruiksvriendelijk is, doe ik mee.”

Ook Jolien (19) denkt er zo over: “Als het gebruiksvriendelijk en betaalbaar is, en het aanbod valt mee, dan zou ik het zeker kopen”. Jonathan (20) zit momenteel in de Verenigde Staten en maakt daar gebruik van Netflix. “Ik ben er erg tevreden over. Als het aanbod in België even groot is, zou ik het zeker overwegen”.

Gebrek aan lokale content?

Of het aanbod In België even groot zal zijn, is twijfelachtig. In Nederland liet menigeen weten teleurgesteld te zijn. De oorzaak hiervan is dat de televisierechten voor elk land afzonderlijk opnieuw moeten worden aangekocht. En dat is volgens Telenet de grootste zwakte van Netflix. “Netflix mist het aanbod van Vlaamse series en films, en de Vlaming blijft nu eenmaal een kijker die trouw is aan lokale content”, zegt woordvoerder Stefan Coenjaerts. Ook concurrent Belgacom is niet bang van de streamingdienst: “Op een markt die constant evolueert zijn nieuwe spelers heel normaal. Netflix is een concurrent zoals alle anderen.”

Met 50 miljoen abonnementen in 40 verschillende landen doet de streamingdienst het alvast niet slecht. Het bedrijf maakte in de eerste drie maanden van 2014 zo’n 166 miljoen dollar winst.

© 2014 – StampMedia – Charlotte Goeyers


Dit artikel werd gepubliceerd door deredactie.be op 18/09/2014