© Zeb Marichal

Afgelopen zaterdag exposeerde de Belgische pop-surrealistische kunstenaar Tim Peeters in Mechelen in de nieuwe tentoonstellingsruimte M.ARS vzw. Peeters' stijl is figuratief. Met veel oog voor detail en realisme creëert de kunstenaar een eigen wereld met elementen die vaak verwijzen naar de Amerikaanse popcultuur. Stamp-reporter Zeb Marichal ging langs tijdens de vernissage op 8 oktober en maakte enkele (sfeer)beelden.

Peeters maakt schilderijen en tekeningen, met vervreemdende kronkelingen en subtiele, maar absurde details. De titels van de werken - zoals Buckshot, Formula en Happypills - zijn verwijzingen naar experimenten uit het Amerika van de jaren vijftig. Amerika is in het werk van de kunstenaar nooit ver weg. Hij werkte zelfs een tijd in New York en exposeerde daar ook.

Gemaskerde figuren, terreur, gasaanvallen, omgeven door lieflijke beelden van kinderen aan de hand van hun ouders. Peeters: “Ik haal vooral mijn inspiratie uit cartoons en comics van de jaren 80 en 90, zoals He-man, maar ik ben ook beïnvloed door de traditionele schilderkunst.” Of die cartoons goed of slecht zijn, maakt niet echt uit voor hem. “Ze mogen zelfs zo slecht zijn, dat het ergens wel weer goed wordt, als je begrijpt wat ik bedoel. (lacht) Als je mijn werk ziet moet je toch meer grijnzen en fronsen dan lachen en huilen. Je krijgt er altijd een beetje een tussenin-gevoel bij.”

Gerenoveerde magazijn

De expo was de eerste voor M.ARS, een nieuwe speler in het Mechelse culturele landschap. De vzw, gesteund door de stad Mechelen, is gevestigd in een gerenoveerd magazijn met een gedeelde atelierruimte waar makers elke dag aan de slag kunnen, gaande van keramiek tot schilderkunst, over modeltekenen en dans. Diezelfde ruimte stelt M.ARS enkele weekends per jaar open als exporuimte.


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad op 12/10/2021.

Dit artikel werd gepubliceerd door Gazet van Antwerpen op 12/10/2021.

vorige volgende