Illustratrice Noëmi Plateau, foto- en cinematograaf Hyun De Grande en actrice en regisseur Joey Kwan kwamen op 11 april samen in TOKO139 in Berchem om te praten over de stereotypen en vooroordelen waarmee zij binnen en buiten hun professionele wereld te maken krijgen. Reporter Gizem Imrah trok er met haar fotocamera heen. “We zijn Aziatisch en die kant mag meer getoond worden, maar we zijn ook veel meer dan dat.”
Noëmi Plateau, Hyun De Grande en Joey Kwan gingen in gesprek met Lotus Li, medeoprichter van Untold Asian Stories en samen met Kif Kif organisator van deze inspirerende avond waarbij TOKO139 afgeladen vol zat. De Belgisch-Aziatische gemeenschap tekende present voor het panelgesprek en de expo waarin de kunstenaars hun werk tentoonstelden.
Al vroeg in het gesprek vielen de woorden ‘diversiteit’, ‘representatie’, ‘quota’ en ‘token’. Eén van de weinige Aziaten zijn in de kunstwereld, blijkt vaak een moeilijke evenwichtsoefening. “Ik ben zo klaar met ‘Asian woman number four taking pictures’ te spelen”, stak actrice Joey Kwan van wal. “Anderzijds probeer ik te leven van dit vak en ben ik soms genoodzaakt om zulke stereotiepe rollen aan te nemen. Uiteindelijk moet er ook brood op de plank komen.”
Illustratrice Noëmi Plateau had het dan weer over quota’s. “Er is zo weinig representatie in de mediawereld. Als je dan een opportuniteit ziet, wil je die met beide handen nemen. Maar alleen aangenomen worden omdat je ‘divers’ bent, is dan ook weer heel dubbel.”
Iemand uit het publiek wierp de vraag op of de kunstenaars hun ‘being asian’ dan juist wel of juist niet moeten uitspelen in hun werk. “Het kan een en-enverhaal zijn”, antwoordde Joey Kwan. “Soms kan het wel, op andere momenten hoeft het niet. Dat hangt van de context af. We zijn Aziatisch en die kant mag meer getoond worden, maar we zijn ook veel meer dan dat.”
De vele mopjes en zogenaamde complimenten die mensen met Aziatische roots moeten slikken, kwamen ook opnieuw aan bod. “Mensen complimenteren mij vaak terwijl ze tegelijkertijd anderen beledigen”, zei Kwan. “Dan zeggen ze dat ik een mooie, lieve Aziatische vrouw ben, maar dat ze Aziatische mannen niet aantrekkelijk vinden of zo. Hoezo denk je dat je mij daarmee complimenteert? Er spreekt zo vaak een soort exotisme uit, wat evengoed racistisch is.”
Een ander ‘compliment’ dat vaak komt bovendrijven is die van ‘model minority’, een concept dat Hyun De Grande ter sprake bracht. “Wij zijn blijkbaar de ‘lievelingsallochtonen’ van witte mensen. We zijn harde werkers, we klagen niet te veel en gedragen ons. Het is een compliment dat geen compliment is. Die ‘positieve’ stereotypen maken dat racisme tegen Aziaten niet serieus wordt genomen.”
“‘Positieve’ stereotypen zijn nog altijd schadelijke stereotypen”, vulde Joey Kwan aan. “Het is voor veel mensen een vrijgeleide om mopjes te maken die stereotypen over onze culturen versterkt. Als je er dan van iets zegt, wordt dat weggelachen.”
Kwan: “Maar de covidpandemie heeft een duistere kant van die zogenaamd onschuldige mopjes blootgelegd. Dan gaat het niet alleen meer over stomme mopjes over de afhaalchinees. Dan gaat het over maatschappelijke uitsluiting. Dan gaat het over de raid in Atlanta vorig jaar. (In maart 2021 schoot een man acht mensen met Aziatische roots dood in verschillende massagesalons, red.) Het is tijd dat wij als nieuwe generatie Aziaten in het Westen niet langer zwijgzaam toekijken en ons uitspreken tegen alle vormen van racisme en discriminatie tegen Aziatische mensen.”
Dit artikel werd gepubliceerd door Kif Kif op 13/04/2022.
Dit artikel werd gepubliceerd door Antwerps Persbureau op 13/04/2022.