De Koningin Mathildeprijs stond dit jaar in het teken van ‘Each One, Teach One’, oftewel projecten waar jongeren optreden als tutor voor andere jongeren. Op 12 mei reikte koningin Mathilde de prijs uit in het Koninklijk Paleis in Brussel. Die ging naar een groep Luikse jongeren voor hun tutoringproject van studenten van de Luikse Hogeschool HELMO en de huiswerkschool Assisa.

De Koningin Mathildeprijs wil organisaties die zich inzetten voor maatschappelijk kwetsbare jongeren in de bloemetjes zetten en één ervan een geldbedrag te schenken ter financiering van het project.

Ieder jaar roept de Koning Boudewijnstichting, het orgaan dat het Koningin Mathildefonds beheert, organisaties over heel België op om deel te nemen aan de wedstrijd. In lijn van een specifiek thema kunnen scholen of organisaties dan hun eigen project indienen.

Each One, Teach One

Dit jaar dongen er zo’n zeventigtal projecten mee voor de prijs. Met deze editie, ‘Each One, Teach One’ benadrukt de Koning Boudewijnstichting het belang van bijles voor jongeren. In Vlaanderen wordt één leerling op vier geconfronteerd met grote schoolproblemen tijdens zijn of haar schooltraject en in de Federatie Wallonië-Brussel gaat het zelfs om één op twee, aldus de stichting.

Elk jaar verlaat meer dan tien procent van de jongeren de schoolbanken zonder diploma. Tutoring, of bijles, kan volgens de Koning Boudewijnstichting een efficiënte oplossing zijn. Het is relatief eenvoudig te organiseren en verrijkend voor zowel de tutoren als voor de tutees.

De geselecteerde projecten tonen aan dat jongeren een actieve rol in de samenleving willen spelen en dat ze andere jongeren willen helpen die het moeilijk hebben. Bovendien nemen ze graag deel aan projecten die banden smeden met andere jongeren.

De selectieprocedure

De beoordeling van de inzendingen gebeurde door een jury van experts uit allerlei domeinen van de samenleving, die op een zekere manier verbonden zijn aan het thema of dagelijks werken met (kwetsbare) jongeren.

In totaal selecteerde de jury zeventien projecten: zeven Nederlandstalige en tien Franstalige projecten. De scholen en organisaties kwamen onder andere uit grootsteden als Brussel, Antwerpen, Gent en Lokeren.

Alles samen verdeelde het Koningin Mathildefonds al 151.000 euro onder de zeventien projecten, maar één project kreeg een extra geldbedrag van 10.000 euro er bovenop. Om die keuze te maken schakelde de stichting de hulp in van een jeugdjury van zestien jongeren van het Waalse Koninklijk Atheneum in Ans en de Vlaamse school Dames van het Christelijk Onderwijs uit Antwerpen. Zij gaven uiteindelijk de titel aan de eindlaureaat voor het beste tutorproject. De Koningin mocht de prijs uitreiken.

Eindlaureaat

Het tutorproject van de Luikse Hogeschool HELMO en de huiswerkschool Assisa is een klein maar vooruitstrevend project dat sterk inspeelt op maatschappelijk kwetsbare jongeren die in de achtergestelde wijken leven van Amercoeur-Bressoux, op de rechteroever van de Maas.

Het doel van het tutorsysteem is de toegang tot het hoger onderwijs vergemakkelijken. Het project staat onder begeleiding van de gepensioneerde Luikse leerkracht Gabriel Bernard en een enthousiaste groep jonge vrijwilligers. Ze bieden bijles aan jongeren vanaf twaalf jaar, met maar liefst tien verschillende nationaliteiten.

De jonge studente Naomie Eya Tamundele (19) zetelde in de jongerenjury en legt uit waarom ze voor het Luikse project kozen. “We beoordeelden de projecten op basis van twee dingen: de doelstellingen op lange termijn voor de jongeren en de regio, en de fase waarin het project zit. Werd het project bijvoorbeeld nog maar net opgestart en hebben ze nog weinig middelen of loopt het al een tijdje met meer middelen? Met die informatie in het achterhoofd kregen de projecten vervolgens de kans om hun project aan ons te presenteren. Het was geen gemakkelijke keuze, maar het winnende project voldeed wel aan alle criteria.”

Iedereen wint

Toch moeten de zestien andere tutorprojecen niet treuren, want iedereen wint. Alle deelnemende projecten krijgen een bepaald geldbedrag. Yasmina Mahboub, leerkracht in het Koninklijk Atheneum Antwerpen, vindt de erkenning van het werk van de jongeren belangrijk. “Dat is het mooie aan dit project: of je nu een groot of klein bedrag voor je project krijgt, je hebt het toch maar gedaan! Jij hebt werk gemaakt van inzet voor diversiteit en een mooi maatschappelijk project opgezet. Niet iedereen krijgt een uitnodiging om op gesprek te gaan met de Koningin. Ik ben trots op mijn leerlingen!”

Ook Salim Oueld Chaib (22), student bio-ingenieurswetenschappen aan de VUB en educatief verantwoordelijke van de studentenvereniging MixOmnia, kijkt positief terug op de ervaring. “Eind 2015 dienden we de aanvraag voor ons tutorsysteem in. We kregen van de Koning Boudewijnstichting te horen dat we bij de zeventien finalisten zitten en een vergoeding van 7.000 euro krijgen voor ons project. Dat is super om te horen natuurlijk. En vandaag zitten we bij de Koningin. Helaas hebben we niet gewonnen, maar met die 7.000 euro kunnen we veel jongeren helpen die geen bijles kunnen voorzien.”

Een volledig overzicht van de 17 finalisten staat op de website van de Koning Boudewijnstichting https://www.kbs-frb.be

© 2016 – StampMedia – tekst: Sakina Elkayouhi, foto: Tahra Boutaleb


Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 18/05/2016