Vandaag de dag zijn er veel jongeren met psychische problemen. Dit is een taboe dat gelukkig stilaan doorbroken wordt mede dankzij Rode Neuzen Dag, een initiatief van Medialaan. Winok Oplinus, CSR-manager bij Medialaan, vertelt hoe dit initiatief tot stand kwam en wat het vandaag teweegbrengt.
Eerst en vooral: komt er een derde editie van Rode Neuzen Dag?
Ja absoluut! Dit jaar zelfs. We zijn al volop bezig met de voorbereidingen. Zoals de twee vorige edities zal de Roden Neuzen Dag in de eindejaarsperiode vallen, maar de exacte datum staat nog niet vast.
Wat willen jullie met de derde editie vooral bereiken?
Voor ons is het uiteraard belangrijk om weer veel geld inzamelen. Hoe meer geld je hebt, hoe meer je kunt doen. Maar voor ons is het minstens even belangrijk om een steen te verleggen in de rivier. We willen het verschil maken. Maar echt een concreet doel is nog niet vastgelegd.
Blijft het thema, psychische problemen bij jongeren, hetzelfde?
Ja, in grote lijnen wel. Maar we gaan, zoals bij de vorige edities, de focus binnen die problematiek een beetje verleggen. Nadat we in 2015 vooral focusten op het feit dat 1 op de 5 jongeren in Vlaanderen kampt met psychische problemen, creeërden we in 2016 een plek waar die jongeren terechtkunnen. Uit onderzoek blijkt immers dat jongeren vaak niet weten waar ze met hun problemen naartoe moeten. Daarom wilden we hen op een laagdrempelige en gratis manier kennis laten maken met mogelijke dienstverlening. En zo ontstonden de overkop-huizen, een per provincie, waar ze anoniem en zonder afspraak naartoe kunnen gaan. Daarnaast is er ook een online platform. De overkop-huizen zijn trouwens ook jeugdhuizen, waar je gewoon naartoe kunt gaan om met vrienden plezier te maken en leuke dingen te beleven. Maar zoals gezegd kan je er ook altijd terecht om met een professionele psycholoog te praten. Dus die huizen zijn niet enkel voor jongeren met psychische problemen.
Zijn de overkop-huizen succesvol? Vinden jongeren hun weg? Komen ze er ook uit eigen beweging naartoe of wordt het toch eerder door de ouders gestimuleerd?
Kijk, de overkop-huizen zijn natuurlijk nog maar net open. Ik ontving onlangs een evaluatie van de eerste weken. Daaruit blijkt toch dat er absoluut nood is aan zo’n huizen. Er zijn effectief al veel jongeren die naar die huizen komen. Er zijn ook effectief al een aantal huizen die al een aantal ‘cases’ hebben lopen. Zo helpen ze jongeren effectief met hun mentale problemen. Maar zijn we nu al op kruissnelheid? Nee, uiteraard niet, het is ook de bedoeling dat we daarin nog gaan groeien. En we willen die groei ook heel geleidelijk aan laten gebeuren. Het heeft geen zin om lange wachtrijen te creëren, waardoor je niet iedereen een kwalitatieve behandeling kunt geven. Het is toch de bedoeling dat mensen die in onze overkop-huizen komen een aangepaste behandeling te geven, want elke situatie is anders.
Maar we kunnen zeker stellen dat er al heel veel jongeren hun weg naar die huizen vinden. We hopen dat dit in de toekomst nog zo zal zijn.
Denkt u dat de derde editie van Rode Neuzen Dag evenveel of zelfs meer succes zal hebben dan de vorige edities?
Dat hopen we natuurlijk, want ondertussen is Rode Neuzen Dag toch wel een bekend begrip geworden. Het is opnieuw de bedoeling om met VTM, Qmusic en Belfius alle registers open te trekken om er weer een mooie editie van te maken. Maar uiteraard bepaalt iedereen mee hoe succesvol de derde editie wordt. Het is niet alleen Medialaan, maar ook alle deelnemende Vlamingen die er een succes van maken. We zijn dus afhankelijk van verkopers, actievoerders en donateurs. We gaan uiteraard weer zo veel mogelijk oproepen doen om zo veel mogelijk geld in te zamelen. He is absoluut de bedoeling om het nog beter te doen dan afgelopen jaren.
Het project Rode Neuzen Dag staat in het teken van jongeren met psychische problemen, maar waarom wordt er zo specifiek gefocust op die jongeren, en niet op iedereen met die problemen?
Voor de start van de Rode Neuzen Dag hebben we een onderzoek gedaan om te bekijken waarvoor onze kijkers en luisteraars geld willen inzamelen. Daaruit bleek dat ze prioriteit geven aan het welzijn van jongeren. De reden is logisch: jongeren zijn de toekomst van onze maatschappij. Ze zijn ook vaak hulpeloos en kwetsbaar. Jongeren die in hun puberteit zitten, kampen met veranderingen. Daardoor zijn ze ook heel kwetsbaar voor mentale problemen. Bovendien weten we dat het grootste deel van de mentale problemen bij volwassenen ontstond tijdens hun jeugdjaren. Dus het is heel belangrijk dat we ons op die leeftijdcategorie focussen, niet alleen om hen op korte termijn te helpen. Zo willen we ook voorkomen dat ze in hun volwassen leven verdere problemen ondervinden.
Het aanvankelijke doel van de Rode Neuzen Dag was om het taboe rond mentale problemen bij jongeren te doorbreken en het probleem bespreekbaar te maken. Hebt u na twee edities uw doel bereikt?
In Vlaanderen hebben we echt wel een achterstand in vergelijking met onze buurlanden. Bij ons is dat taboe dus nog net iets groter dan in Nederland. Er zijn bij ons in Vlaanderen ook meer zelfmoorden dan in onze buurlanden. Maar hebben we dat doel al definitief bereikt? Nee, ik denk dat we dat doel nooit volledig gaan bereiken.
Maar met Rode Neuzen Dag doen we dan toch al een stap in de goede richting?
Zeker, ik ben er zeker van dat we een verschil maken. Dat zeg ik niet alleen omdat we merken dat onze acties succes hebben. Ook veel psychologen contacteren ons om te zeggen dat het dankzij ons initiatief voor zowel de jongeren als voor hun ouders gemakkelijker is om de problemen aan te kaarten. Dat is echt goed nieuws, want als je een probleem vroeg aanpakt neemt de kans op genezen toe.
Dat de Rode Neuzen Dag een relevante bijdrage levert aan de bespreekbaarheid van psychische problemen, is duidelijk. Wat de derde editie van het Medialaan-initiatief inhoudt, is nog niet volledig duidelijk. De Rode Neuzen Dag zorgt zonder twijfel opnieuw een mooi en hartverwarmend eindejaar.