Traditionele journalistiek is in toenemende mate onverenigbaar met onze devices – zoals smartphones en tablets. We moeten nieuwe manieren verzinnen om verhalen te vertellen. In die zoektocht lijkt cardification een interessante piste om content deelbaar te maken en beter af te stemmen op de mobiele gebruiker.
Cards zijn kleine, deelbare stukjes content die je best kan vergelijken met kaartjes in een kwartetspel. Ze kunnen gerangschikt en/of samengebracht worden in een stack (stapel) volgens thema, onderwerp of andere criteria. Het kleine, rechthoekige scherm van mobiele apparaten leent zich uitstekend voor deze benadering.
Twitter Cards bieden de mogelijkheid om automatisch foto’s of andere media toe te voegen aan een tweet door slechts enkele lijntjes html-code toe te voegen aan je webpagina’s. Telkens wanneer een gebruiker links naar jou content deelt, wordt er automatisch een ‘Card‘ toegevoegd aan die tweet. De kans op een doorklik stijgt daardoor aanzienlijk.
Bij onderstaande voorbeelden valt het meteen op dat het design van de foto geoptimaliseerd werd om social sharing te bevorderen.