De Antwerpse studente Catherine Sneij ontwikkelde een nieuw model om lessen voor hoogopgeleide migranten te organiseren. Een Duitse universiteit gaat op basis daarvan cursussen opstellen. “Migranten hebben andere noden dan een doorsnee student”, vertelt Sneij.
Catherine Sneij, studente Office Management aan de Brusselse hogeschool-universiteit Odisee, ontwikkelde tijdens haar stage aan de Duitse universiteit Fachhochschule Brandenburg een nieuw model om cursussen voor hoogopgeleide migranten samen te stellen. Daarin staan drie sleutelelementen centraal: ondersteuning, kennis en asielstatus.
Hoogopgeleide migranten volgen alsmaar vaker cursussen op hogescholen en universiteiten om zich bij te scholen naar de lokale arbeidsmarkt. Het organiseren van die cursussen is niet vanzelfsprekend. Zo zijn een onzekere asielstatus en taalproblemen al een paar van de vele moeilijkheden waarbij hoger onderwijsinstellingen te maken krijgen.
Andere doelgroep, andere noden
“Migranten hebben andere noden dan een gewone student”, legt Sneij uit. Ze maakte op basis van interviews met vluchtelingencrisisexperts een nieuw model op voor de organisatie van cursussen voor hoogopgeleide migranten. “Het is een totaal andere doelgroep dan de doorsnee Duitse student, waaraan de universiteit elke dag lesgeeft”, vertelt Sneij. “Die studenten hebben een bachelordiploma en beheersen de taal. Dat is niet het geval bij migranten.”
“Wanneer je een cursus opstelt voor hoogopgeleide migranten, moet je met andere factoren rekening houden”, vervolgt Sneij. Migranten hebben ten eerste psychosociale assistentie nodig. Ze moeten met andere woorden begeleid worden bij administratie zaken, taal en andere problemen. “De universiteit moet zorgen voor een persoon waaraan ze alles kunnen vragen”, verklaart Sneij.
Een tweede factor is het kwalificatieniveau. “Je moet uitzoeken welke kennis ze hebben”, vertelt de studente. De cursus wordt dan op basis van die voorkennis samengesteld. “Het is ook belangrijk om te weten welke werkervaring ze hebben”, voegt Sneij toe.
Catherine Sneij: "De universiteit moet bewust van de onzekere situatie van migranten."
Onzekere asielstatus
Een laatste factor is de asielstatus van de hoogopgeleide migranten. “De universiteit moet bewust zijn van hun onzekere situatie”, vervolgt Sneij. “Hoe lang mogen ze bijvoorbeeld in het land blijven? Kunnen ze hun woning verlaten? Dat zijn allemaal belangrijke factoren waarbij je rekening moet houden wanneer je een cursus opstelt.”
De universiteit Fachhochschule Brandenburg start binnenkort met het opstellen van die cursussen. De universiteit zal in een project bijscholingen aanbieden aan hoogopgeleide migranten. “Mijn model zal daarbij dus gebruikt worden”, besluit Sneij trots.
© 2016 – Stampmedia – Matthias Vanherle