Van 22 februari tot 1 maart is het de Vlaamse Week tegen pesten. In die week willen negentien lidorganisaties van ‘Kies Kleur tegen Pesten’ het thema onder de aandacht brengen. Ze doen dat in samenwerking met tv-zender Ketnet en jongerenplatform WAT WAT.
Tijdens de week van 22 februari tot 1 maart zullen verschillende organisaties (CM, Gezinsbond, VSK, etc) er van alles aan doen om het pestprobleem in Vlaanderen aan te kaarten. En dat is niet het enige. Er zijn ook opdrachten die je zelf kan doen om de actie te steunen.
De cijfers
- In Vlaamse scholen wordt één kind op de vijf gepest.
- Bijna één kind op de twintig heeft er dagelijks mee te maken.
- Bijna twintig procent procent van de jongeren heeft zelf al eens gepest.
- Één op drie kinderen wordt geconfronteerd met cyberpesten.
- En één op vijf kinderen heeft zelf al eens gecyberpest.
Kies kleur
Pesten is nog steeds een groot probleem in Vlaanderen. De jaarlijkse Vlaamse Week tegen Pesten wil niet alleen het probleem aanpakken, ze wil het ook bespreekbaar maken. Veel kinderen durven er nog steeds niet over praten wanneer ze gepest worden. ‘Kies Kleur tegen Pesten’ wil scholen, jeugdverenigingen en sportclubs ook aanzetten om de problematiek structureel aan te pakken. Dat kan met een doordacht en doorleefd plan, bestaande uit preventie en reactie. Bijvoorbeeld door kinderen al van jongs af aan te leren om rekening te houden met elkaars gevoelens. Daarnaast leren ze dat het goed is om met iemand te praten wanneer ze gepest worden.
WAT WAT
Voor het eerst sinds het ontstaan van deze themaweek springt ook jongerenorganisatie WAT WAT op de kar. WAT WAT is een platform van meer dan 70 organisaties (denk aan Awel, Sensoa, VDAB, Publiq, Child Focus, etc.) dat jongeren wil informeren en toeleiden naar advies of hulp. Ze zijn er voor jongeren van 11 tot 24 jaar die met vragen zitten over allerlei onderwerpen zoals klimaat, stress, pesten, drugs en geld.
Wat kan je zelf doen?
Er zijn verschillende manieren om de actie te steunen. Zo is er de STIP IT-actie, waarbij je vier stippen op je hand zet en de ‘move tegen pesten’ doet om je afkeuring te laten blijken.
Je kan campagnemateriaal bestellen op de website van ‘Kies Kleur tegen Pesten’. Dat zijn onder andere infofolders op maat van kinderen, jongeren en ouders, maar ook gadgets zoals polsbandjes en tattoos. Verder is er ook nog het boek ‘Pesten voorkomen op school’ (Tumult). Met behulp van één van de actiefiches van de Week kun je met je groep in gesprek gaan. Elke actiefiche is ontwikkeld voor een bepaalde doelgroep en bevat één of meerdere spelen of gespreksvormen. Je kan de meeste actiefiches makkelijk aanpassen aan een andere doelgroep. En dan zijn er de obligate Facebook-omslagen en -profielkaders van de Vlaamse Week waarmee je je steun kan betuigen.