Peer © Wikimedia

Door een beperkt aanbod van openbaar vervoer in de stad Peer, zet het gemeentebestuur volop in op de fiets. Met fietsstraten in het centrum en een fietsdeal met de inwoners proberen de Perenaren voor de kleine verplaatsingen zo veel mogelijk de auto aan de kant te laten.

De fiets is de nieuwe auto in Peer Centrum als het van schepen van Mobiliteit Sigrid Cornelissen (CD&V) afhangt. Alle straten binnen de zogenaamd Noorder- en Zuidervest in het centrum zijn fietsstraten. “Op die manier sporen we de inwoners van onze stad aan om hun verplaatsingen in het centrum met de fiets te maken.” De lokale politie merkt wel dat er nog regelmatig tegen de regels op de fietsstraat gezondigd wordt door automobilisten. “Het moet nog een beetje ingeburgerd worden”, zegt de schepen. “De politie houdt een oogje in het zeil, maar gericht controleren is moeilijk.”

De fietsdeal

Om de Perenaren meer op de fiets te krijgen, werd er een fietsdeal gemaakt met hen. Die deal houdt in dat het gemeentebestuur in twee legislaturen 50 km aan fietspad zal aanleggen, waar de Perenaren dan vlot op kunnen fietsen door de stad. “De budgetten voor die deal zijn vrijgemaakt en de dossiers worden voorbereid”, horen we bij de schepen.

Deelfietsen

Aan de bushalte Pol KIP, waar zo goed als alle buslijnen door de stad passeren, kunnen de inwoners gebruik maken van verschillende deelfietsen. Op die manier kan je rechtstreeks van de bus op de fiets overstappen. Ook aan de fietsautostrade in Wijchmaal vind je deelfietsen terug.

De stad houdt ook rekening met de militairen die op de militaire basis van Kleine-Brogel werken. “Er werken 1.500 mensen op die basis en militairen moeten fit blijven. Daarom zetten we met deze fietsen ook in op hun verplaatsing naar het werk.”

 

Spartacusplan

In de eerste plannen van het Spartacusproject was het nog de bedoeling dat Lijn 3 (Hasselt – Pelt) een tramlijn zou worden. Er zou dan ook een halte komen in Wijchmaal, dat op het traject ligt. Tot groot ongenoegen van schepen Cornelissen zal het geen tram, maar een trambus worden. “Een tram was veel handiger geweest om de reistijd naar Hasselt, en aansluitend Brussel, flink wat in te korten. Met de trambus is dat verschil veel minder groot. Daardoor zal de auto voor veel Perenaren de interessantste optie blijven”, aldus de schepen.

Laadpalen

Als een auto dan toch een interessantere optie is, kan je beter voor een elektrische auto gaan als het op duurzaamheid aankomt. Peer voorziet momenteel in elk dorp, inclusief Peer Centrum, een laadpaal. Er is ook één deelauto in de stad. “We zien dat die auto veel gebruikt wordt, voornamelijk door de gemeentediensten. Momenteel bekijken we of we kunnen uitbreiden naar twee auto’s”, vertelt Cornellissen.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

vorige volgende