Kortessem © mapio

De gemeente Kortessem zet zich in voor de zwakke weggebruikers in de gemeente. De openbare werken in de gemeente worden gekoppeld aan het aanleggen en vernieuwen van de fietspaden, waaronder die langs de N20. Ook andere probleempunten in de gemeente zullen aangepakt worden. Zo komt er een studie aan die een herinrichting van de N76 zal onderzoeken.

Kortessem combineert de werken aan de nutsvoorzieningen in de gemeente met een verbeterde weg, zoals in de Herestraat in Vliermaalroot. Ook bij de openbare werken in Zammelen was dat het geval. “Fase 1 van de werken in de Keipoelstraat, Zammelenstraat en een gedeelte van de Bissemstraat is afgerond”, zegt Miet Jorissen (CD&V), schepen van Mobiliteit. “De voetpaden werden heraangelegd en er werd een zone 30 ingevoerd.”

Hetzelfde gaat de gemeente doen bij het geplande riolerings- en wegenisproject in de wijk Haechent. “We gaan van de gelegenheid gebruik maken om de inrichting van de wegen in overeenstemming te brengen met de principes die in het mobiliteitsplan staan. We gaan de nadruk leggen op het STOP-principe (Stappen-Trappen-Openbaar Vervoer-Personenwagens). De zwakke weggebruiker krijgt er dus meer aandacht. “We hopen dat door de aanleg van betere fietsverbindingen en herstellingen de Kortessemenaren meer de fiets zullen nemen of te voet gaan”, aldus Jorissen. De werken die in oktober zouden starten, liepen vertraging op. Volgens burgemeester Tom Thijsen (CD&V) gaan de werken in januari starten.

Probleempunten

De grootste problemen in de gemeente op het vlak van mobiliteit situeren zich in het centrum waar de N20 en de N76 elkaar kruisen. “Daardoor rijdt er veel vrachtverkeer door ons centrum”, zegt burgemeester Thijsen. “De N76 is in zijn huidige gebruik niet aangepast aan de ‘doortocht’ door het centrum van Kortessem”, vertelt Jorissen. “Voor het verkeer dat van de veiling in Borgloon naar de snelweg moet, is het doorkruisen van Kortessem de logische route. De gemeentes Wellen en Borgloon kunnen nergens anders de E313 oprijden en maken dus gebruik van de N76.” Volgens Jorissen komt er een studie die de herinrichting van de doortocht gaat bekijken.

De gemeente gaat ook de fietspaden vanaf de Okay in Guigoven richting Tongeren vernieuwen. Daarna zijn het wegdek en de fietspaden van het kruispunt in Kortessem richting Guigoven aan de beurt. Die werken zullen in de eerste helft van 2022 starten.

Andere zaken worden later aangepakt. Het probleem van de fietswegen langs de N20 bijvoorbeeld. Die N20 verbindt Kortessem met Tongeren. “De fietsweg tussen Kortessem en Tongeren is in zeer slechte staat en is gevaarlijk”, zegt oppositielid Philip Knapen (Open VLD). Het gemeentebestuur erkent het probleem en er zijn plannen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om het probleem de wereld uit te helpen. Tussen de Printhagendreef en de N76 Dorpsstraat ligt de nadruk op een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer waardoor ook de omgeving voor fietsers en voetgangers veiliger moet worden.


Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 12/01/2022.

Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

 

 

vorige volgende