In Leopoldsburg komt er meer aandacht voor veiligheid van fietsers en voetgangers. De gemeente legt nieuwe fietsstraten aan breidt haar nieuw fietsroutenetwerk uit. Ook het station krijgt een opknapbeurt.
Het huidige mobiliteitsplan van Leopoldsburg dateert uit 2005 en was volgens de gemeente niet langer actueel. Het nieuwe plan brengt knelpunten in kaart en pakt die ook aan. Voor het einde van dit jaar zal Leopoldsburg zeven gedeeltelijke of volledige fietsstraten tellen.
Fietsstraat
In een fietsstraat mogen fietsers de hele straat gebruiken. Autobestuurders mogen hen niet inhalen en mogen ook niet sneller dan 30 km per uur rijden. Concreet zullen de Kastanjedreef aan het cultuurcentrum en de Maarschalk Fochstraat in het centrum een fietstraat worden. Ook de Eloi Hellenboschstraat en de Schoolstraat-Rode Kruisstraat, die aan een school liggen, worden een volledige fietsstraat. De Pastoor Aertsstraat, de Olmenweg en de Caïmolaan worden dan weer eenrichtingsstraten
Veiligheid in de schoolomgeving
De werken in de Fernand Van Baelstraat starten pas in 2022. De straat, gelegen aan het scholencomplex van Sint-Michiel ter hoogte van de kruising met de Diestersteenweg, zou een eenrichtingsstraat moeten worden, zegt schepen van Mobiliteit Benny Maes (CD&V).
“Zo zal er meer plaats zijn voor fietsers en voetgangers. Langs de zijgevel van de school komt een trottoir, met daarnaast een dubbel fietspad en een parkeerstrook. Dankzij die parkeerstrook blijven de auto’s van de voetgangers en fietsers gescheiden.” Het is nog niet duidelijk of de straat volledig of gedeeltelijk zal worden ingericht, dat hangt af van het advies van het studiebureau.
Verbinding
In het fietssnelwegenplan 2.0 van de provincie Limburg vind je vandaag drie fietssnelwegen: de F105 Herentals – Leopoldsburg, F75 Leopoldsburg – Maaseik en de F77 Leopoldsburg – Diest. Leopoldsburg heeft ook enkele recreatieve fietsroutes, die verbinden verschillende toeristische trekpleisters met elkaar. “In de toekomst komt er een verbinding tussen de Duitse militaire begraafplaats in Lommel, het Bosland in Hechtel-Eksel, het militair domein in Leopoldsburg en de mijnsite van Beringen,” bevestigt Benoit Folens, duurzaamheids- en mobiliteitsambtenaar van Leopoldsburg. “Als alles meezit beginnen we er eind dit jaar of begin volgend jaar aan.”
Hoppinpunt
“Het openbaar vervoersnetwerk in Leopoldsburg is vrij beperkt,” zegt Folens. Daarom wordt het station in de toekomst een hoppinpunt: een vervoersknooppunt met parkeermogelijkheden voor verschillende wagens en fietsen waar reizigers gemakkelijk van het ene vervoersmiddel op het andere kunnen overstappen. “Wie van de trein stapt, kan dan bijvoorbeeld een goedkope deelfiets lenen,” zegt Folens. Ook de halte zelf krijgt een nieuwe inrichting, er komen laadpalen voor elektrische voertuigen en een park-and-ride zone waar auto’s maximum een half uur zullen kunnen parkeren.
Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.