Hechtel-Eksel © Wikimedia

In 2027 begint in Hechtel-Eksel de aanleg van het traject voor een nieuwe snelle trambus die Noord-Limburg met Hasselt gaat verbinden. Daarnaast wordt ook de Noord-Zuidverbinding in een nieuw jasje gestoken. De gemeente kijkt uit naar het effect op het verkeer.

Door het drukke verkeer richting de E314 hebben de steden van Noord-Zuid Limburg besloten om een elektrische trambus met hogere snelheid in te leggen. Dat moet de overvolle wegen richting de E314 een stuk rustiger en toegankelijker maken.  De snelle elektrische trambus zal in eigen bedding rijden tussen het station van Hasselt en de nieuwe mobiliteitsknoop in Noord-Limburg. De tram zal ook stoppen in Hechtel-Eksel. De gemeente hoopt dat zo meer mensen met het openbaar vervoer richting autosnelweg trekken. Er zullen geen rails of bovenleidingen nodig zijn om de tram te doen rijden. De trambus zal om het half uur in de twee richtingen rijden met de snelheid en het comfort van een tram en de flexibiliteit van een bus. De kostprijs zou rond de 830 miljoen euro kosten.

Noord-Zuid in Hechtel-Eksel

De Noord-Zuidverbinding loopt nu tot aan de grens van Hechtel met Helchteren. “Hechtel-Eksel zou heel blij zijn als die Noord-Zuidverbinding verder getrokken wordt”, vertelt burgemeester Jan Dalemans (Open VLD). “Ik woon toevallig aan de brug en kijk dagelijks op het verkeer op die Noord-Zuidverbinding. Elke morgen rond acht uur staan hier vrachtwagens en bestelwagens in de file. Met de vernieuwingen zullen alle voertuigen gewoon kunnen doorrijden aan 90 km/u.”

In Hechtel-Eksel gaan ze het op- en afrittencomplex verder uitbouwen. De grootste verandering voor de gemeente is de Spartacuslijn 3 die ook aan een hoge snelheid over de bedding van Hechtel-Eksel tot Pelt gaat rijden. Die combinatie met de trambus zou dus een echte aanwinst zijn voor heel Noord-Zuid Limburg. “Bovendien willen we alles blijven moderniseren”, Vertelt Dalemans.

Voorbereiding

In 2027 gaan de voorbereidende werken van start. Verschillende omleidingsroutes laten het verkeer doorstromen zodat de werken zonder problemen kunnen verlopen. “Die plannen worden pas in de volgende fase van het project besproken”, vertelt Marijn Struyf, woordvoerder van Noord-Zuid Limburg.

De eindpunten van het traject sluiten aan op bestaande treinnetwerken: Noord-Limburg en Hasselt. De trambus zal 14 haltes hebben, waarvan twee in Eksel en in Hechtel. De trambus zal de huidige Noord-Zuid verbinding volgen tot Helchteren. Daar komen Park and Ride-zones voor auto’s waar passagiers hun reis kunnen verderzetten met de trambus. “Er zijn normale haltes waar de Spartacuslijn zal stoppen en dan heb je ook nog de grote Park And Ride-stopplaatsen waar je kan overschakelen op het openbaar vervoer. Twintig minuten later sta je dan in Hasselt”, besluit Dalemans.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws op 05/01/2021.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

vorige volgende