Een duurzamere en sociaal warmere samenleving. Dat is de verandering die het Ministerie van Ideeën wil waarmaken. Maar met een website die momenteel meer op een promotiecampagne van de nieuwe zender Vier lijkt en ministers die het te druk hebben om zich in te zetten voor het initiatief, lijkt de impact ver te zoeken.

Duurzame ondernemers

Het Ministerie van Ideeën is een project van een groep creatieve denkers die elkaar vonden op Warning Up!, een bijeenkomst in 2010 waar werd nagedacht over een oplossing voor de klimaatveranderingen. Hoewel het project de naam Ministerie draagt, heeft het met de overheid niets te maken. Een van de initiatiefneemsters, Jim Baeten, vindt dat het tijd is voor verandering. “We willen naar een andere samenleving. Een samenleving die streeft naar duurzaamheid. Als we moeten blijven wachten op de overheid kan het nog lang duren.”

Om deze verandering te realiseren, heeft het Ministerie van Ideeën een website gelanceerd. Op deze website kunnen ecologisch verantwoorde ondernemingen zichzelf profileren om zo de boodschap voor een duurzamere maatschappij te verspreiden. De duurzame ondernemers krijgen vervolgens de stempel van minister op gekleefd. Zo ook Amor Mistiaen, Minister van Fietsonderhoud.

TV-programma

Mistiaen heeft een eigen bedrijf in Brussel. Hij bouwde een bakfiets om tot werkplaats en repareert fietsen op locatie. “Het idee van een duurzame en milieubewuste maatschappij spreekt mij erg aan. Met mijn bedrijf probeer ik dat ook uit te dragen.” Mistiaen werd voor zijn ministerschap echter niet benaderd door het Ministerie, maar door het productiehuis van het programma Plan B van de zender Vier. Het programma zette iedere week een minister in de kijker als promotie voor het Ministerie van Ideeën.

Mistiaen geeft aan dat hij zich naast zijn medewerking voor de uitzending van Plan B eigenlijk niet inzet voor het Ministerie. “Ik ben niet actief op hun website waar je hulp kan vragen voor je initiatief. Ik heb daar simpelweg geen tijd voor omdat ik het te druk heb met mijn onderneming.”

Impact

Baeten geeft toe dat de ministers die nu op de website staan bijna allemaal door Vier zijn gepromoot en door het productiehuis zijn benaderd. “Toen de samenwerking met Vier vastlag, hadden we nog geen website of ministers. Aangezien Plan B in september zou starten met de eerste uitzending zijn we zelf op zoek gegaan naar initiatieven die een ecologische of sociale meerwaarde hebben in de maatschappij.”

Hoewel Mistaen zegt zich weinig in te zetten, vindt Baeten dat ze met het Ministerie van Ideeën een stap in de juiste richting hebben gezet. “We willen initiatieven zoals die van Mistaen verspreiden in Vlaanderen. Nu is dat nog wat braaf en eenvoudig, maar de samenwerking met Vier is slechts het begin. We moeten de ideeën nu verder uitdiepen”.

Of het Ministerie van Ideeën haar doel voor een andere samenleving kan halen, blijft nog afwachten. “Maar we willen met ons initiatief wel degelijk een impact hebben”, aldus Baeten.

© 2012 - StampMedia/Thomas More - Teun van den Neste


Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 01/12/2012