Heel wat mensen staan op technische werkloosheid. Helaas is dat niet voor iedereen een optie: veel jongeren uit de cultuursector komen niet in aanmerking voor steun vanuit de sociale zekerheid. We laten enkele stemmen aan het woord, elk met hun eigen verhaal.
Wie? Warre Keuppens (23)
Studeerde Film aan LUCA School of Arts (Narafi)
Beroep: camera-assistent
Werkte mee aan: GR5
“Ik werk vooral met contracten via interim of word tijdelijk bij een bedrijf ingeschreven. Aangezien mijn laatste project twee weken voor de lockdown werd afgerond, ben ik sindsdien werkloos. Via via kom ik normaal wel bij nieuwe projecten terecht maar ik had nog geen nieuwe job toen de lockdown begon. Daarom heb ik geen recht op tijdelijke werkloosheid. Tussen twee opdrachten klus ik bij in de horeca, maar die optie is er nu ook niet.
Ik heb een aanvraag voor een werkloosheidsuitkering ingediend bij de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA), maar ik heb daar tot nu toe nog geen antwoord op gekregen. Ik zit al twee maanden thuis zonder enige bron van inkomsten. Voorlopig moet ik rondkomen met mijn spaarcenten, de hulp van mijn ouders zou ik liever niet inschakelen. Als laatste oplossing kan ik nog aankloppen bij het OCMW. Hopelijk wordt die werkloosheidsuitkering snel goedgekeurd.”
"Hopelijk kunnen we snel weer aan de slag, thuis zitten is niks voor mij."
Wie? Dries Verelst (27)
Studeerde multimedia & ICT aan Karel de Grote Hogeschool
Beroep: videotechnieker bij Vidi-Square
“De laatste maand heb ik niet meer gewerkt, aangezien we geen boekingen meer krijgen voor events. Qua sociale zekerheid zit ik wel safe: ik ben bij een bedrijf in dienst en sta op tijdelijke werkloosheid. Ik hoop toch dat we snel weer aan de slag kunnen, want zo thuis zitten is maar niks.”
Wie? Selima Serbijeva (22)
Studeert Toegepaste Psychologie aan Thomas More
Bezigheid: schilderen
Instagram: @artbyselima
“Sinds december 2019 ben ik dagelijks bezig met schilderen. Ik ben ermee begonnen voor mezelf, maar al snel bleek er toch meer interesse te zijn dan ik gedacht had, dus nu verkoop ik ook mijn werken. Dat ging goed, tot de coronamaatregelen begonnen. Mijn doelpubliek zit vooral bij de 20- en 30-jarigen, mensen die nog niet veel spaargeld hebben en ook door de crisis minder inkomsten hebben. Kunst kopen is nu geen prioriteit. Nu komen er niet zo veel bestellingen binnen, maar gelukkig blijft mijn Instagram account wel geïnteresseerden aantrekken.
Ik kan nu ook niet rekenen op mijn studentenjob in de horeca, dus veel komt er niet binnen. Gelukkig woon ik nog gewoon thuis en heb ik geen problemen om rond te komen. Ik zit nu al even zonder verf, want de winkels waar ik normaal mijn materialen koop, zijn gesloten. Materiaal dat ik online bestelde, laten door de drukte nu al een maand op zich wachten. Nu ik even zonder werk zit, is het belangrijk om te blijven nadenken over werken die ik nog kan maken in de toekomst. Het binnenzitten geeft mij minder inspiratie, maar ik heb al wel een paar ideeën voor schilderijen die ik kan uitwerken wanneer ik terug aan de slag kan.”
Wie? Jana Geens (22)
Studeerde Docent Theater aan Fontys Hogeschool (Tilburg, NL)
Beroep: theatermaker en docente Woord
“Op 13 maart zou er een theaterstuk van mij in première gaan, maar op diezelfde avond ging de lockdown van kracht. Hopelijk kunnen we in het najaar toch nog aan de slag gaan, maar daar is nu helaas nog geen duidelijkheid over.
Aangezien ik pas afgestudeerd ben, heb ik nog geen kunstenaarsstatuut. Dat krijg je pas na een heel aantal gewerkte uren, maar daarvoor ben ik nog niet lang genoeg aan de slag. Ik heb dus geen recht op een compensatie voor alle uren die ik al wel heb gewerkt als theatermaker. Voor de vier uren les die ik geef krijg ik wel een compensatie. Ik ben nog maar pas afgestudeerd en heb nog niet veel spaarcenten om op terug te vallen. Gelukkig springen mijn ouders en grootouders een beetje bij en kan ik rekenen op mijn partner om de vaste kosten te betalen, want hij is wel nog aan de slag.
Ik ben lid van Artists United, een vzw die de belangen van artiesten verdedigt en advies geeft over zaken zoals het kunstenaarsstatuut. Ik heb hen al gevraagd of ik toch niet in aanmerking kom voor technische werkloosheid aangezien er door de crisis enkele projecten on hold staan en ik daardoor inkomsten verlies. Bij Artists United zitten ze echter ook met een grote onduidelijkheid en de overheid geeft niet meer info.
Nu ik geen theater meer kan maken, heb ik een online project opgezet. Mijn moeder werkt in een woonzorgcentrum en ik wou graag iets doen voor de mensen die nu geen bezoek krijgen. Dat werd Project Otje: een filmpje waarin 65 mensen tussen 6 en 57 jaar voorlezen uit Otje, een boek van Annie M.G. Schmidt. Project Otje is een succes geworden, we hebben al veel zorgcentra bereikt. Het filmpje is te bekijken op YouTube.”
Project Otje: https://www.youtube.com/watch?v=28fWPO05n0o
Wie? Yannick Van Puymbroeck (31)
Beroep: dichter en theatermaker
Website: www.yannickvanpuymbroeck.be
“Theater is een trage sector. Er gaat een heel proces van pitchen en plannen vooraf aan de echte voorstelling. Dat is nu onmogelijk, want we moeten afwachten wanneer er weer activiteiten mogen doorgaan. Het blijft koffiedik kijken want er zijn nog geen plannen opgesteld voor de cultuursector.
Ongeveer een jaar geleden nam ik wat afstand van het theater en begon ik me te focussen op mijn poëzie. Die keuze heeft geloond, want vorige maand won ik De Gedichtenwedstrijd. Die bekroont het beste Nederlandstalige gedicht en wil zowel Belgen als Nederlanders inspireren. Mijn partner is nog aan de slag en met de geldprijs die ik won van De Gedichtenwedstrijd zitten we even safe. Er zijn natuurlijk ook opdrachten die zijn weggevallen waardoor er misschien in de toekomst wel problemen kunnen komen. Zolang we het redden, willen we geen beroep doen op de sociale zekerheid. Dat zou niet fair zijn.”
Kunst smaakt altijd
Jason Poirier van PLUS-ONE Gallery – Project Wunderwall
Gevestigd in Léon Stynenstraat 21, 2000 Antwerp
Website: https://plus-one.be/
Instagram: @plus_one_art
@thewunderwall
“Nu de mensen thuis zitten, willen ze hun huis mooier maken met een schilderij aan de muur. Gelukkig kunnen we hen daar nog altijd mee helpen, want ons team blijft van thuis uit verder werken. Het is een win-win-win-situatie: voor onze galerij, maar ook voor onze klanten én voor onze kunstenaars.
Onze galerijruimte delen we met Sofie Van de Velde. Allebei merken we dat steeds meer mensen op zoek zijn naar werken van jonge, opkomende kunstenaars. We gebruiken nu de muur die onze ruimtes scheidt als ‘the Wunderwall’, waar we werken van die jonge kunstenaars uitstallen zodat ze een groter publiek kunnen bereiken. De werken op onze Wunderwall gaan van 250 tot 3.000 euro. Je moet zeker geen groot budget hebben om een beginnend kunstenaar te steunen.
Nu onze Wunderwall in coronatijden geen bezoekers krijgt, wilden we jonge kunstenaars blijven helpen. Daarom hebben we Art Feeds gelanceerd: Art Feeds jouw interieur, Art Feeds de jonge kunstenaar en Art Feeds de voedselbanken. Een deel van de opbrengst gaat ook naar daar.
Het is moeilijk om kunst te beleven via het internet. Ik ben geen voorstander van een 3D-wandeling door een steriele galerij om zo toch de werken te kunnen bekijken, dus we zoeken nog naar een oplossing daarvoor. We posten heel veel op Instagram, maar toch zitten we met de beperking dat het moeilijk is om de grootte en de structuur van een werk in te schatten. We maken wel filmpjes waardoor de klanten de werken van dichtbij kunnen bekijken, zo zijn meer details te zien en is de structuur duidelijker. Dan weten de klanten tenminste wat ze kopen en kunnen we onze kunstenaars blijven steunen.”