Gille Varewyck is een retail banker saving en investments expert.

Je kan er niet omheen: in onze maatschappij wordt er veel waarde gehecht aan het consumeren en het bezitten van materiële goederen. We worden elke dag blootgesteld aan verschillende advertenties en verleidingen om te kopen, waardoor onze drang tot kopen groter wordt. Tegelijkertijd wordt het belang van sparen ook niet onderschat. Maar hoe gemakkelijk is het voor de jongeren om te sparen? Wij zochten het uit.

Door Mohamed Allaf en Cristian Fele

We trokken de straat op om jongeren enkele vragen te stellen, we zoeken enkele kandidaten die bereid zijn om hun persoonlijke informatie in kaart te brengen. We gebruiken de Meir, als vestigingsplaats om mensen te interviewen, omdat dit een bekende plek is onder de jongeren. We kiezen willekeurig een aantal kandidaten die passen in onze doelgroep. Hieronder vindt u de resultaten terug.

Dus ... inflatie

We merken dat men nog steeds wel spaart, maar het is belangrijker voor hen om de facturen te kunnen betalen. Het is namelijk duurder geworden om van het leven te genieten in België. Wat ons wel is opgevallen is dat jongeren wel denken aan hun toekomst: ze beginnen soms nu al te sparen voor een huis. Velen van de jongeren geven aan dat ze bang zijn van de inflatie en hoe bepaalde producten duurder zijn geworden.

Gille Varewyck is een retail banker saving and investments expert bij ING.

Dit is Gille Varewyck, een retail banker saving & investments expert. Hij gaat akkoord met de bevolking, maar spreekt hen ook tegen. Gille is van mening dat sparen zeker moeilijker is door inflatie, maar dat dat niet enkel jongeren raakt. “Inflatie geldt voor iedereen. We mogen het niet als enige excuus gebruiken. We leven in een land waar onze lonen ook stijgen, wat een extra luxe is”, klinkt het. Ook is hij van mening dat er zelfcontrole nodig is om te kunnen sparen, en dat is niet altijd het geval bij jongvolwassenen, vindt hij. “De verantwoordelijkheid ligt een groot deel bij de ouders, maar ook bij de onderwijsinstellingen.”

Mensen willen ook mee zijn met de huidige trends, dus op dat gebied zorgen de sociale media ervoor dat er meer prikkels zijn dan vroeger. Men ziet gemakkelijker (gepersonaliseerde) advertenties, wat een effect heeft op het koopgedrag van de bevolking. Gille Varewyck: “Als iemand het gewend is om alles wat binnenkomt meteen uit te geven, zet je geen stap vooruit.”

Rol van het onderwijs

Sparen is erg afhankelijk van mensen hun zelfcontrole. Je kunt niet alle schuld op de inflatie steken of op de economische revolutie in de eenentwintigste eeuw. De meningen onder de jongeren verschillen sterk van elkaar. Meer dan de meeste mensen zouden denken. Het is belangrijk dat jongvolwassen al van jongs af aan leren hoe ze moeten omgaan met hun financiën. Scholen kunnen daarbij een tandje bijzetten en de tijd nemen om de studenten te leren over bijvoorbeeld sparen en belastingen.

vorige volgende