Fanaten over de hele wereld hebben een smak geld over voor exclusieve sets van Lego. Eric De Bachere en Steven Apers, eigenaars van LEGO-winkel Brick Planet, geven meer uitleg over de hype rond dit Deens steentje.

“Van jongs af ben ik gebeten door LEGO. Mijn eerste bouwpakket was er een van de Apollolancering. Na jaren fanatieke verzamelaar te zijn, besloot ik vorig jaar om mijn eigen speelgoedwinkel te openen met uitsluitend LEGO-producten”, vertelt De Bachere. In zijn winkel Brick Planet wordt hij bijgestaan door LEGO-hobbyist Steven Apers. “Ik zocht een nieuwe uitdaging. Toen Eric mij vroeg om hem te helpen, was ik meteen verkocht. Van je hobby je beroep maken, is een luxe die niet veel mensen zich kunnen permitteren.”

LEGO levert je niet alleen veel plezier, maar met wat geluk ook flink wat geld op. De laatste tien jaar stegen bepaalde bouwpakketten enorm in waarde. Zo rollen er dozen over de toonbank voor meer dan 1000 euro. Een goed voorbeeld is het modulair LEGO-hotel uit 2008. De oorspronkelijke aankoopprijs is ongeveer 150 euro, maar vandaag is de set 1495 euro waard. De Bachere doet niet mee aan deze slimme beleggingen. “Wat ik aankoop, moet ook verkocht worden, maar ik geef klanten die willen investeren wel goede raad bij hun aankopen. Meestal hebben ze een budget van 2000 tot 5000 euro om te beleggen voor de komende vijf jaar.”

Het moeilijkste na de aankoop is om jezelf op de vingers te tikken om de doos niet te openen. Ongeopende dozen, sealed boxes, zijn namelijk veel meer geld waard dan gebruikte sets. “Diehard verzamelaars zijn heel kritisch. Ze willen een doos in perfecte staat, zonder schrammetje en liefst zonder prijslabel of promotiestickers”, vertelt Apers. Als je de doos toch opent en het geheel volledig in elkaar zet, dan is je investering de helft minder waard. “Klanten kopen daarom vaak twee exemplaren. Een om zelf te bouwen en een om te investeren. Het blijft uiteindelijk speelgoed, waar je plezier moet aan beleven!”

Succesvolle sets

Niet alle bouwpakketten stijgen aanzienlijk in prijs, al kan je niets verkeerd doen bij de aankoop van deze blokjes. “LEGO blijft altijd zijn waarde behouden. Je kan dus alleen maar winst maken.” De top drie meest succesvolle sets zijn de grote bouwdozen van Star WarsTechnic en de modulaire huizen. Die laatsten zijn aparte sets van bijvoorbeeld een restaurant, detectivekantoor of cinema waarmee je een hele stad kan bouwen. “Modulaire huizen komen en gaan. De laatste jaren doen ze het zeer goed. Zo verwacht ik dat de LEGO-dierenwinkel binnenkort zal stijgen in waarde”, bevestigt De Bachere.

16313872784_d5dfccb91f_z Eric De Bachere: "Na jaren fanatieke verzamelaar te zijn, besloot ik vorig jaar om mijn eigen speelgoedwinkel te openen met uitsluitend LEGO-producten.” (Foto © Julie Van den Driesschen)

Er zijn ook dozen die veel opbrengen waarvan niemand had verwacht dat ze een succes zouden worden. “De markt kan heel onvoorspelbaar zijn. Zo had niemand indertijd interesse in de LEGO-Volkswagen Kever. Nu hij plots niet meer te verkrijgen is, wil iedereen een exemplaar.” Het is dus opvallend dat de prijs toeneemt zodra een bepaalde set niet meer verkrijgbaar is in de winkel. “Soms gaat de verkoop razendsnel, dan duurt het weer jaren voor een exemplaar uitgeput raakt. Het is uitzonderlijk dat de Deense fabrikant een tweede editie uitbrengt. Op is op en dat is een extra trigger voor fanatici.”

Minifigures van 2,95 euro voor 600 euro

Wie denkt alleen geld te winnen met grote bouwpakketten heeft het goed mis. De minifigures, kleine legomannetjes in een plastic zakje zijn te verkrijgen voor 2,95 euro, maar kunnen op lange termijn tot het tienvoud stijgen in waarde. “Het meest begeerde minifiguurtje is Mr. Gold, een verguld mannetje met een marktwaarde van zo’n 600 euro. Ook het laatste nieuwe hotdogmannetje is intussen tien euro waard. Het kan snel gaan.”

Het grote verschil tussen sets en minifigures is dat je de verpakking van de minifiguurtjes wél mag openen. De waarde daalt minder snel dan bij grote sets. “Toegegeven, als je kan bewijzen dat je pakje gesloten is, zal het sowieso enkele euro’s meer waard zijn, maar de prijs zal zeker niet verdubbelen.”

Investering op lange termijn

De juiste kopers voor een hele collectie, zijn te vinden op gamebeurzen in binnen- en buitenland, zoals het populaire F.A.C.T.S. in Flanders Expo Gent. Daarnaast is het juiste doelpubliek op internet te vinden. “Onze kopers zijn volwassenen van alle leeftijden. Studenten kopen vooral sets omdat ze ze mooi vinden. De grote investeerders zijn meestal iets ouder en kopen voor grotere bedragen. Voor hen is het louter een belegging op lange termijn”, vertelt De Bachere.

De populaire filmedities van The Lord of The Rings en Harry Potter doen het net iets minder goed. Volgens De Bachere omdat er twee soorten fans zijn: de echte filmfans die alles willen verzamelen en de klassieke LEGO-fanaten. Het is niet exclusief genoeg.

De hamvraag is natuurlijk of dit succesverhaal eeuwig blijft duren. Het succes van LEGO is de voorbije tien jaar alleen maar toegenomen. De Bachere is alvast positief over de toekomst: “Ik stel vast dat er ieder jaar meer verzamelaars zijn. Van zodra studenten geld gaan verdienen, kunnen ze voor grotere bedragen investeren. Zal het ooit stoppen? Misschien wel, misschien niet. Jammer genoeg heb ik geen glazen bol! (lacht)”

Zes nuttige tips

Heb je de smaak te pakken en wil je graag met je spaargeld investeren in LEGO? Hou dan zeker rekening met onderstaande tips om van je belegging een succes te maken.

  1. Koop beter grote dozen in plaats van kleine verzamelingen.
  2. Kies voor Star Wars, Technic of modulaire huizen.
  3. Niet openen! Tik jezelf op de vingers en laat de doos gesloten.
  4. Wees geduldig en wacht minstens vijf jaar om te verkopen.
  5. Bewaar je dozen op een koele, droge plaats buiten het zonlicht.
  6. Hou online databanken in de gaten voor de beste prijs.

Brick Planet in Wetteren is de eerste en enige LEGO-winkel in België met exclusieve verzamelstukken. Of je nu geïnteresseerd bent in een slimme belegging of zin hebt om met blokjes te spelen, everything is awesome!

© 2015 – StampMedia/21Bis - Julie Van den Driesschen



Dit artikel werd gepubliceerd door Jongerenplaneet.be op 27/04/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 27/04/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey.be op 28/04/2015
Dit artikel werd gepubliceerd door Knack - online op 08/05/2015