Medina Jamaković is 21 jaar en komt uit Berchem. Ze studeert International Business Management aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Ze deelt haar ervaring met catcalling.

“Zo’n twee jaar geleden werkte ik als fondsenwerver op de Meir. Ik overtuigde er passanten te doneren voor een goed doel. Op een dag sprak een man mij uit het niets aan. Hij vroeg naar mijn naam, leeftijd en zelfs herkomst, in mijn eigen taal. Ik ging op geen van de vragen in en sprak verder voorbijgangers aan. Ik verplaatste me van voorbijganger naar voorbijganger op de promenade.”

“Ik keek over mijn rechterschouder en toen zag ik het: de man was er nog steeds en volgde mij. Ik keek rond, op zoek naar collega’s. Die bleken een straat verderop te werken. Ik stuurde snel ‘Kom mij helpen’ in de Whatsappgroep van collega’s. Ze dachten dat ik bedoelde dat ze me moesten komen helpen met werken en zagen de ernst van de situatie niet in. Toen mij dat duidelijk werd, voelde ik mij heel zwak en alleen.”

“Het is de taak van de media om catcalling beter bespreekbaar te maken”

“Even later escaleerde het. Hij keek mij recht in de ogen en zei: ‘Ik neem je mee naar mijn hotel.’ Dat was geen vraag, het was een eis. Ik begon te lachen uit ongemak, want hoe reageer je eigenlijk op zo’n uitspraak? Ik kreeg het gevoel dat elke seconde telde en elke actie immens belangrijk was. Met trillende handen belde ik mijn baas, die kwam even later aan en sloeg de man in elkaar.”

“Als ik nu naar buiten ga, gedraag ik mij niet anders. Wel kleed ik mij minder kleurrijk of kinderlijk. Mijn stijl ben ik onbewust gaan veranderen. Ik merkte dat hoe jonger ik lijk, hoe meer mannen mij naroepen. Ik vind dat schandalig. Alsof het gemakkelijker of aantrekkelijker is om jonge meisjes lastig te vallen.”

“Wat helpt is het delen van ervaringen over catcalling. Enorm veel vrouwen maken het mee, maar slechts enkelen delen hun verhaal. Het is nochtans nodig dat daders inzien hoe ongepast hun daden zijn. Het is de taak van de media om catcalling beter bespreekbaar te maken. Als catcalling in de media komt, blijft het rondgaan en bereikt het veel mensen. Het zal nog een tijdje duren voor de visie op catcalling verandert, maar één ding is zeker: erover praten helpt.”

#Stopcatcalling is een nieuw project van StampMedia dat mensen bewust wil maken van wat catcalling met vrouwen doet, hoe onveilig het hen doet voelen in de openbare ruimte en hoe het seksisme en gendergedreven rollenpatronen in de hand werkt.

Lees hier de andere artikels die verschenen in het kader van #Stopcatcalling.

Hier vind je meer info over het project en hoe ook jij je stem kan laten horen tegen catcalling.

vorige volgende