Halen © Wikimedia

De unieke ligging van Halen op de grens van twee provincies roept om een nieuw treinstation. De combinatie met zogenaamde Mobipunten kan volgens de stad de mobiliteit sterk verbeteren in de regio. De oppositie roept op tot meer aandacht voor schoolomgevingen.

De stad Halen is opgenomen in het Spartacusplan en dat vinden ze zeker een goede zaak. De stad is een randgemeente. Dat houdt in dat ze grenst aan twee provincies, namelijk Limburg en Vlaams-Brabant. “De verbinding vanuit de stad naar autostrades is heel goed, maar wij zijn vooral vragende partij om op de snijding van de spoorlijn Diest-Hasselt en de autoweg een nieuw station te bouwen”, zegt Kris Jacobs (CD&V), schepen van Mobiliteit van de stad Halen. “Zo kunnen de mensen die bijvoorbeeld naar Brussel willen van de autoweg direct overschakelen naar het openbaar vervoer”, zegt Jacobs. Het is één van de vele voorstellen die meegenomen worden in het onderzoek van de Vervoersregio Limburg. Daar gaat men kijken naar de impact op verkeer en zien of het haalbaar is.

Limburgs mobiliteitsplan

De Vervoerregio Limburg is uniek en ook een van de grootste. Het doel van de vervoerregio is om met hun plan tegen 2030 het aandeel duurzame verplaatsingen te doen stijgen tot een 40 procent. Zo wil ze nieuwe wegen aanleggen om te zorgen voor betere verbindingen tussen steden en dorpen, het busnetwerk herzien, en tram- en treinnetwerken verbeteren of aanleggen.

Voor het openbaar vervoer volgt men het Spartacusplan. De Vervoerregio Limburg wil graag nieuwe tramverbindingen vanuit Hasselt aanleggen, ze willen voor twee treinen per richting per uur zorgen en extra treinlijnen creëren. Dat zijn plannen die de provincie op regionaal vlak wil uitvoeren. Ook gemeenten zelf krijgen te maken met problemen rond mobiliteit en sommigen zijn druk bezig met eigen plannen om hun mobiliteit zo optimaal mogelijk te krijgen. Dat is ook zo in Halen.

Eigen initiatieven

Naast de samenwerking voor een nieuw station, werkt de gemeente ook samen met de Vervoersregio Limburg om Mobipunten te plaatsen binnen de gemeente. Dat zijn plaatsen waar er bijvoorbeeld parking voor fietsen, bushaltes of laadpalen aanwezig zijn. “Zo willen we ervoor zorgen dat mensen meer overstappen naar het openbaar vervoer”, zegt Kris Jacobs (CD&V), schepen mobiliteit Halen. Zelf is de gemeente bezig met een studie om te kijken hoe ze de doorstroom van voertuigen kunnen verbeteren.                                        

In hun mobiliteitsplan van 2014 staan ook enkele doelstellingen beschreven om tot een betere afstemming van het openbaar vervoer te komen vanuit Limburg en Vlaams-Brabant. Zo wil men onder andere komen tot een duurzaam en veilig woon-schoolverkeer.  

Ondanks de initiatieven kunnen er nog dingen beter, vertelt oppositielid Mark Nickmans (Open Vld): “De stad zou meer moeten kijken naar de inrichting van verkeer zoals bijvoorbeeld éénrichtingsverkeer in stadscentrum. Dan zou de stad meer leven.” Volgens Nickmans moet de gemeente ook bewuster omgaan met het geven van vergunningen voor het bouwen van huizen en appartementen. “Ze houden geen rekening met de plaatsen voor auto’s. Er is gewoon geen plaats meer. De parking aan de sporthal staat vol met auto’s en aan de kerk ook.” Ook schoolomgevingen zijn toch nog niet zoals het moet volgens Nickmans. “De schoolomgeving in de stad is niet ideaal. Alle scholen staan buiten de stadskern en na schooltijd is het daar ongelofelijk druk”, zegt Nickmans.

 


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022

vorige volgende