Alken © Wikimedia

Minder bushaltes, meer elektrische deelwagens en aandacht voor fietspaden, dat is de realiteit in Alken. Al zal het afwerken van het fietspadenproject nog wel enkele jaren op zich laten wachten. De oppositie omschrijft het als “veel wind, weinig beweging.”

In april 2021 kondigde busmaatschappij De Lijn aan dat ze vijftien bushaltes ging verwijderen in Alken. In heel Vlaanderen gaat het om meer dan 1.800 bushaltes. Schepen van Mobiliteit Frank Vroonen (Groen) vindt dat geen probleem. “Het gaat vooral om bushaltes die bijna nooit gebruikt werden, of die heel kort bij andere lagen. Binnen een paar honderd meter had je de volgende al.”

Er zijn momenteel vier verschillende buslijnen naar Hasselt. Van die vier gaat er ook een naar Heers of Kortessem en een andere is een snelle verbinding met Sint-Truiden. Ook met het treinaanbod is er geen probleem. Elk uur rijdt er een trein in de richting van zowel Genk als Blankenberge. Die laatste stopt onder andere in Leuven, Brussel en Gent-Sint-Pieters.

Openbaar privévervoer

Niet alleen op vlak van openbaar vervoer veranderde er iets voor de Alkenaar. Sinds eind augustus 2021 kunnen Alkenaren ook rekenen op twee elektrische deelwagens. Het ondersteunt het klimaatplan van de gemeente. “We moeten veel meer durven overschakelen van het louter bezit, naar het gebruik van goederen”, zegt Vroonen, die enorme voorstander is van de deelwagens. “Autodelen biedt grote sociale en economische voordelen en het is ook nog eens milieuvriendelijk. Naast de duurzaamheid en het feit dat het een flexibel alternatief is, vermindert het ook de parkeerdruk.  Personenwagens staan over het algemeen het meeste van de tijd stil, dus het is gewoon veel duurzamer om met één voertuig meerderde mensen te laten rijden.”

Al moeten volgens hem de Alkenaren anders beginnen te leven om dat helemaal te laten slagen. “Je moet mentaal afscheid nemen van het idee dat je je eigen wagen hebt. Hoewel voor de meeste mensen autodelen op jaarbasis veel goedkoper is, wordt je bij iedere reservatie wel geconfronteerd met de kostprijs van het gebruik. Zo betaal je per uur en per kilometer en moet je de taksen erbij nemen. Dat is anders bij een eigen wagen, waar je bij de aankoop even door de zure appel heen moet bijten.”

Al moet de Alkenaar volgens de schepen toch nog overtuigd worden van dat idee. Die moet op een bepaald moment grondig gaan nadenken over dit alternatief wanneer hij de aankoop van een nieuwe wagen overweegt. Voorlopig zouden de twee auto’s nog voldoende zijn voor de hele gemeente.

Ook de oppositie is in eerste instantie te spreken over het alternatief. “Ieder initiatief om een auto te delen is goed. Wij zijn grote voorstander van deelmobiliteit. Delen is het nieuwe hebben”, zegt Jo Tournel, voorzitter van oppositiepartij Open VLD. Al stelt hij zich ook de nodige vragen. “Hoeveel mensen rijden ermee? Hoeveel verschillende Alkenaren hebben er al mee gereden. Wat is de kostprijs om een auto te huren? Volgens onze perceptie is het te duur om er gebruik van te maken. De manier waarop het gemeentebestuur dit aanpakt, kan beter. Het systeem moet ook tijdig en grondig geëvalueerd worden.”

De zwakke weggebruiker

Vroonen vindt ook dat de (elektrische) fiets een goed alternatief is voor de (deel)wagen. Al zijn er in de gemeente niet veel volwaardige fietspaden. Sommige wegen hebben als vervanging fietssuggestiestroken. “Die stroken geven een vals gevoel van veiligheid. De wagen mag er nog rijden, maar ze zijn niet veilig genoeg voor de zwakke weggebruiker”, zegt Tournel.

Er zijn ondertussen wel plannen om de wegen zonder fietspad onder handen te nemen. Zo ook de belangrijkste weg richting Wellen, de Hameestraat. Daar komt een volwaardig fietspad, waarvoor de bewoners een stuk van hun voortuin moeten opgeven. Iets wat niet iedere bewoner ziet zitten. “De aanleg van dat fietspad is zeker een voordeel. De bewoners mogen geen of slechts minimaal hinder ondervinden aan de aanleg van de fietspaden,” vindt Jo Tournel.

Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan volgens Vroonen: “Een groot fietspadenproject, dat samengaat met het opnieuw aanleggen van de riolering, volgt een traject tussen de vijf en de tien jaar. Dat is heel lang en gaat gepaard met heel wat juridische en technische obstakels. Ingenieurs en studiebureaus ontwerpen wegen op basis van richtlijnen uit naslagwerken die door Vlaanderen werden opgesteld. We spreken bijvoorbeeld over de breedte van de wegen, de breedte van de fietspaden, draaicirkels enzovoort. Het is moeilijk voor buurtbewoners om zich bij een ontwerp neer te leggen, maar ze zijn wel belangrijk want ze zijn in het voordeel van de veiligheid. Het is mijn taak als schepen om het project te realiseren, ook al duurt dat langer dan één legislatuur.”

Jo Tournel vindt wel dat de huidige legislatuur meer kan doen. “Er is weinig veranderd en verwezenlijkt. Veel wind, weinig beweging. Alle projecten die momenteel in de pijpleiding zitten, zijn geïnitieerd door de vorige legislatuur. We hadden meer verwacht van het huidige beleid. Hoofdzakelijk teert het huidig beleid nu op initiatieven die de vorige legislatuur heeft aangebracht. Ze hebben geen nieuwe initiatieven of plannen op til.” Het mobiliteitsplan in Alken lijkt een van lange adem te worden.


Dit artikel werd gepubliceerd door Limburgnieuws.be op 05/01/2022.

vorige volgende